بیانیه عفو بین الملل درباره وضعیت امید کوکبی، فیزیکدان مبتلا به سرطان

سازمان عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای ضمن اشاره بیماری امید کوکبی، خواستار آزادی فوری این فیزیکدان در بند شد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای که روز سه شنبه ۲۸ اردیبهشت‌ماه انتشاریافته، اعلام می‌دارد؛ امید کوکبی، فیزیکدان ایرانی دربند، در سوم اردیبهشت‌ماه تحت عمل جراحی قرارگرفته و کلیه راست وی برداشته‌شده است. با توجه به سرطان پیشرفته امید کوکبی، این دانشمند دربند می بایست تحت مراقبت ویژه باشد و بازگشت به زندان می‌تواند وی را به کام مرگ بکشاند.

این سازمان همچنین می‌افزاید؛ امید کوکبی در مدت دوران حبس از حق درمان و اعزام به مراکز درمانی محروم بوده و این مسئله باعث وخیم‌تر شدن وضعیت جسمانی وی شده است.

عفو بین‌الملل درباره بیماری‌های امید کوکبی عنوان می‌کند؛ این فیزیکدان از بیماری‌های دیگری، ازجمله تپش قلب، تنگی نفس، درد و فشار در قفسه سینه خود و درد مفاصل نیز رنج می‌برد. او در دوران حبس چهار دندان خود را ازدست‌داده و باید برای درمان تحت نظر پزشک باشد. این زندانی سیاسی همچنین جهت معاینه و درمان تبش قلب خود باید در مراکز درمانی خارج از زندان مورد آزمایش و معاینه باشد.

پیش‌تر تارنگار حقوق بشر در ایران گزارشی مبنی بر مخالفت ضابطین پرونده امید کوکبی با مرخصی این زندانی منتشر کرد.

امید کوکبی، دانشجوی دکترای فیزیک با تخصص لیزر در دانشگاه آستین تگزاس، بهمن‌ماه سال ۱۳۸۹ هنگام خروج از ایران در فرودگاه بازداشت و بعد از چند ماه به اتهام «ارتباط با دولت متخاصم» و «کسب مال نامشروع» به ۱۰ سال زندان محکوم شد.

حکم ۱۰ سال حبس امید کوکبی در دی‌ماه ۱۳۹۳ مجدداً تائید شد. به گفته آقای کوکبی حکم دادگاه بر اساس اعترافات اجباری خلاف واقع صادرشده است.

او از ۵ سال و ۳ ماه پیش بدون مرخصی در زندان به سر می‌برد و در این مدت، چندین بار با دفع سنگ کلیه و خونریزی داخلی ناشی از آن دست‌وپنجه نرم کرده است.

پیش‌تر، سعید خلیلی وکیل این زندانی به ایلنا گفته بود: «اگرچه دیوان عالی کشور در رأی صادره خود در تاریخ ۱۹/۷/۱۳۹۳ جرم انتسابی را فاقد مستندات کافی دانسته بود، اما درهرصورت این حکم در شعبه هم‌عرض (شعبه ۵۴) بدون التفات به مفاد رأی دیوان، ابرام شد.»

۱۸ برنده جایزه نوبل فیزیک اواخر سال ۲۰۱۴ در نامه‌ای به رهبر ایران خواهان آزادی او شدند. آن‌ها در نامه خود نوشتند آقای کوکبی «تن‌ها به خاطر امتناع از همکاری با مراکز تحقیقات نظامی جمهوری اسلامی ایران» زندانی‌شده است.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.