وکیل زینب جلالیان: ما از مقامات قضایی درخواست انتقال به بیمارستان و موافقت با مرخصیش را داریم

امیر سالار داودی، وکیل زینب جلالیان، زندانی عقیدتی کرد بیماری که به حبس ابد محکوم است گفت موکلش نیازمند توجهات فوری پزشکی در خارج از زندان است. این وکیل گفت: «ما از مقامات قضایی و مسوولان زندان خوی توقع داریم که اقدامات لازم برای درمان خانم جلالیان مهیا شود. او برای جراحی ناخنک چشمش وعفونت زبانش به بیمارستان منتقل شود.»

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از کمپین بین المللی، این وکیل با اظهار اینکه موکلش در زندان دچار دو بیماری شده که طی سالها بدون درمان موثر وخیم تر شده است گفت: «زینب دچار بیماری ناخنک چشم در زندان شده که بتدریج بزرگتر شده و باعث مشکلاتی در بینایی او شده است. بیماری دیگر هم وجود جوش های چرکی روی زبانش است. در هر دو بیماری مقامات زندان خوی همکاری حداقلی را برای بردن او به درمانگاه زندان انجام دادند اما این کافی نیست، زینب نیاز به جراحی دارد. اگر در خوی بیمارستان مناسبی برای درمان او وجود ندارد، مقدمات انتقالش به جای دیگر مهیا شود.»

امیر سالار داودی در انتقاد به اینکه برخی زینب جلالیان را تروریسم نامیده اند، گفت: « من این ادعا را کاملا تکذیب می کنم. خانم جلالیان فقط یک فعال مدنی و فرهنگی است. در موقع دستگیری اسلحه ای به همراه خود نداشته و در شاخه نظامی هیچ گروهی هم عضویت نداشته است. او اساسا با امر ترور، اسلحه و آزار دیگران بیگانه است. زینب یکی از ارزشمندترین دختران ایران است.»

مدتی پیش شبکه استانی آذربایجان غربی فیلم مستندی با عنوان «سایه تروریسم» را پخش کرد که طی آن زینب جلالیان به عنون تروریستی که از طریق عضویت در گروه پژاک فعالیت تروریستی داشته، معرفی شد.

زینب جلالیان بارها برای رسیدگی درمانی به مراکز درمانی اعزام شده است. وی به شدت به دروغ پردازی رسانه های بیگانه می تازد. خانواده زینب جلالیان نیز از عدم وجود هرگونه مشکلی در ملاقات و مسائل پیرامون وی سخن می گویند .

وکیل زینب جلالیان با اظهار اینکه موکلش در طی نزدیک به ۹ سال حبس حتی یک روز هم حق مرخصی شامل حالش نشده است، گفت:«مطابق قانون هر زندانی دارای امکاناتی است که این حقوق طبیعتا شامل حال زینب هم می شود. در طی این سالها زینب، من و آقای محمد شریف، وکیل دیگر او بارها درخواست مرخصی کرده ایم. خانواده اش هم بارها اعلام کرده اند که وثیقه برای مرخصی او خواهند سپرد اما بهرحال تاکنون با این تقاضا قانونی موافقت نشده است و ما علتش را متوجه نشدیم. درخواست ما موافقت با حداقل حق قانونی او و دادن مرخصی است.»

امیر سالار داودی همچنین با اظهار اینکه حکم حبس ابد او منصفانه نیست گفت: «این حکم منصفانه نیست اگرچه حکم اولیه او اعدام بود و بعد تبدیل به حبس ابد شد و ما از این بابت خیلی خوشحالیم اما حالا امیدواریم با توجه به گذراندن نزدیک به ۹ سال زندان با آزادی مشروط او موافقت شود. یکی از شرایط آزادی مشروط اخلاق زندانی در زندان است که زینب یکی از خوش اخلاق ترین زندانیان کشور است.»

زینب جلالیان، متولد سال ۱۳۶۱، در سال ۸۶ بازداشت شد و در آذر ماه ۸۸ به اتهام محاربه از طریق عضویت در گروه پژاک کردستان به اعدام محکوم شد که این حکم در دادگاه تجدید نظر نیز به تایید رسید.  آذرماه سال ۹۰ این حکم از سوی دیوان عالی کشور نقض و با یک درجه تخفیف به حبس ابد تبدیل شد. اتهام این زندانی ارتباط با گروه پژاک کردستان است. وی ابتدا به انجام عملیات مسلحانه نیز متهم شده بود که هیچ‌گاه آن را نپذیرفت و حکم اعدام در دیوان عالی کشور نقض شد. او در ابتدا در زندان دیزل آباد و در سال ۱۳۹۳ به زندان خوی منتقل شد.

پیش از این اخباری مبنی بر فشار جسمی و روحی بر وی برای انجام اعترافات اجباری تلویزیونی خبر منتشر شده بود. محمد شریف، وکیل دیگر زینب جلالیان در گفتگویی با در تاریخ ۱۶ اسفند ماه ۱۳۹۴ درباره عدم موافقت با مرخصی او به احتمال فشار برای مصاحبه تلویزیونی اشاره کرده بود: “آخرین بار چهار ماه پیش درخواست مرخصی دادیم که باز هم موافقت نشد، یا مرخصی نمی‌دهند و یا مرخصی را “مشروط” می‌کنند.” آقای شریف در توضیح “مرخصی مشروط” گفت: “با توجه به شرایط حدس می‌زنم که مرخصی خانم جلالیان مشروط به مصاحبه تلویزیونی (اعترافات تلویزیونی) یا مواردی شبیه به این شده باشد.”

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.