گزارشی از وضعیت جعفر اقدامی، زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر

جعفر (شاهین) اقدامی، زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر کرج، هم اکنون هشتمین سال حبس را محروم از حق مرخصی و آزادی مشروط، سپری می کند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، جعفر اقدامی، زندانی سیاسی محکوم به  ۱۰ سال حبس تعزیری، علیرغم برخورداری از شرایط آزادی مشروط همچنان در زندان رجایی شهر نگهداری می شود. این درحالی است که این زندانی سیاسی در دوران حبس، با وجود نیاز مبرم به رسیدگی درمانی، تنها یک بار به مرخصی چند روزه اعزام گشته است.

جعفر اقدامی، زندانی سیاسی محبوس در سالن ۱۲ زندان رجایی شهر کرج که از یک سندرم عصبی نادر رنج می‌برد، از حق رسیدگی درمانی در داخل زندان به دلیل کمبود امکانات محروم می باشد. مسئولین زندان رجایی بارها از از اعزام جعفر اقدامی به بیمارستان ممانعت به عمل آورده و از رسیدگی پزشکی به این زندانی خودداری کرده اند.

بنا به بخش دوم ماده ۲۲ کنوانسیون حقوق زندانیان: زندانیان بیماری که نیاز به معالجات ویژه و تخصصی دارند باید به موسسات تخصصی یا بیمارستان‌های غیرنظامی در خارج زندان منتقل شوند. بیمارستان مورد اشاره باید تجهیزات لازم، تخت کافی، لوازم دارویی مناسب و پزشک متخصص و آموزش دیده برای مراقبت‌های پزشکی و درمانی از زندانی بیمار را داشته باشد.

جعفر اقدامی که سابقه بازداشت متعددی دارد، در آخرین مورد، در هشتم شهریور ماه ۱۳۸۷، پس از شرکت در مراسم سالگرد قربانیان دهه شصت در خاوران بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. وی از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه به پنج سال زندان محکوم شد که این حکم پس از اعتراض دادستانی در مرحله ی تجدید نظر به ده سال افزایش یافت.

این فعال سیاسی در تیرماه ۱۳۷۸ و همزمان با اعتراضات کوی دانشگاه، از سوی نیروهای لباس شخصی دستگیر و به زیرزمین ساختمان ژاندارمری الغدیر (نام قدیم مرکز) منتقل شد و پس از یک ماه با تودیع کفالت آزاد شد. وی در سال ۱۳۸۰ نیز به دلیل فعالیت هایش از سوی نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت و به ۶ سال زندان محکوم شد و پس از پایان حبس در اردیبهشت ماه ۱۳۸۷ آزاد شد.

 

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.