شیوع ایدز در کودکان خیابانی، ۴.۵ برابر سایر کودکان است

مدیرکل دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی گفت که متاسفانه بسیاری از کودکان کار مورد سوء استفاده‌های جنسی قرار می‌گیرند و بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت، شیوع ایدز در کودکان کار خیابانی، ۴.۵ برابر سایر کودکان است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از ایسنا، ولی‌الله نصر در حاشیه مراسم افتتاح مرکز نگهداری کودکان پرتو مهر یزدان زنجان و در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: “متاسفانه ما در سطح کشور مطالعات علمی و پژوهشی که منتج به استخراج دلایل شکل‌گیری آسیب‌های اجتماعی شود به صورت متقن نداریم و مجبوریم فقط به پایان‌نامه‌های دانشگاهی استناد کنیم. با این وجود، خروجی مجموع مراجعات به اورژانس‌های اجتماعی، خط مشاوره ۱۴۸۰ و خطوط ۱۲۳ نشان می‌دهد که اعتیاد، مادر بسیاری از آسیب‌های اجتماعی به شمار می‌رود”.

وی با تاکید بر این‌که آسیب‌های اجتماعی در هم‌ تنیده هستند و نمی‌توان از روابط بین آن‌ها چشم‌پوشی کرد، ادامه داد: “مطالعات نشان می‌دهد که اعتیاد، فقر اقتصادی خانواده و مهاجرت، عوامل اصلی شکل‌گیری پدیده کودکان کار است؛ در واقع مهاجرت به کلان‌شهرها، ساخت و ساز در سکونت‌گاه‌های غیررسمی و دست‌نیافتن به آمال و آرزوها عواملی است که نقش بسزایی در بکار گماشته ‌شدن کودکان کم سن و سال دارد”.

وی افزود: “کودکان کار در معرض انواع آسیب‌ها قرار دارند که از جمله آن‌ها می‌توان عقب‌ماندگی از تحصیل، آسیب‌های جسمانی، سوء استفاده‌های جنسی، جذب‌ شدن به باندهای قاچاق و استثمار را نام برد. در همین‌ راستا بهتر است شهروندان به جای این‌که به طور مستقیم به این کودکان کمک کنند، کمک‌های نقدی و غیرنقدی خود را به موسساتی که تحت نظارت بهزیستی فعالیت می‌کنند، ارائه دهند؛ چراکه چنین اقدامی بدون واسطه منتج به بهبود وضعیت کودکان می‌شود”.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.