گزارشی از وضعیت محمد نظری در بیست و دومین سال حبس

محمد نظری، زندانی سیاسی، بیست و دومین سال حبس خود را محروم از مرخصی و رسیدگی درمانی در زندان رجایی شهر سپری می کند.

به گزارش تازنگار حقوق بشر در ایران، مسئولین زندان رجایی شهر با درخواست مرخصی محمد نظری، زندانی سیاسی، مخالفت به عمل می آورند. این در حالی است که این زندان سیاسی در دوران حبس ۲۲ ساله‌ی خود، علیرغم مشکلات جسمی، از حق مرخصی درمانی نیز محروم بوده است.

این زندانی سیاسی محبوس در رجایی شهر که از بیماری قلبی و دیسک کمر رنج می برد، تا کنون به دلیل عدم مواقت دادگاه مهاباد از اعزام به بیمارستان بازمانده است. با این حال، مقامات قضایی تا کنون هیچگونه اقدامی جهت انتقال پرونده وی به دادگاه های پایتخت انجام نداده و به وی اعلام داشته اند هر گونه اعزام و یا مرخصی نیز باید بدستور دادگاه مهاباد انجام شود.

بنا به بخش دوم ماده ۲۲ کنوانسیون حقوق زندانیان: زندانیان بیماری که نیاز به معالجات ویژه و تخصصی دارند باید به موسسات تخصصی یا بیمارستان‌های غیرنظامی در خارج زندان منتقل شوند. بیمارستان مورد اشاره باید تجهیزات لازم، تخت کافی، لوازم دارویی مناسب و پزشک متخصص و آموزش دیده برای مراقبت‌های پزشکی و درمانی از زندانی بیمار را داشته باشد.

محمد نظری، متولد ۱۳۵۰، در سال ۱۳۷۳ در بوکان به اتهام همکاری احزاب کرد بازداشت و در دادگاه ارومیه توسط قاضی جلیل زاده محکوم‌ به اعدام شد. این حکم در سال ۷۸ به حبس ابد تقلیل یافت. وی محکومیت خود را بر اساس اعترافات دروغین اخذ شده تحت شکنجه دانسته و اعلام داشته درهیچ تروری نقش نداشته است.

محمد نظری در مدت ۲۲ حبس خود، طی نامه‌های متعددی به سه رییس قوه قضاییه ایران، خواهان اعاده دادرسی شده اما تا کنون هیچ پاسخی نگرفته است.

این زندانی سیاسی هم اکنون در زندان رجایی شهر نگهداری می شود.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.