بر اساس آمارهای جهانی ۱۳ درصد ایرانیان خواندن و نوشتن بلد نیستند

 هر چند بر اساس آمارهای جهانی نرخ سوادآموزی در ایران رشد صعودی دارد و اکنون حدود ۸۷ درصد ایرانیان باسواد هستند با اینحال دست کم ۱۳ درصد از جمعیت کشور سواد خواندن و نوشتن ندارند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از فارس، موضوع توجه به سواد در کشورمان از سالها پیش با جدیت در حال پیگیری است، اما هم‌چنان تعداد زیادی بیسواد در کشور وجود دارد.

بر اساس آخرین آمارهای ارائه شده حدود ۹ میلیون نفر در ایران بیسواد هستند، اما بر اساس مأموریتی که سازمان نهضت سوادآموزی دارد و توجه به باسوادی ۱۰ تا ۴۹ ساله‌ها در ایران است، عدد بیسوادی در این گروه سنی حدود یک میلیون نفر است.

اگر جمعیت کل کشور را ۸۰ میلیون نفر در نظر بگیریم با توجه به وجود ۹ میلیون بیسواد در کشور، چیزی حدود ۱۲ درصد از جمعیت کشور را بی‌سوادان تشکیل می‌دهند.

براساس اطلاعات سازمان‌های جهانی تا اواخر سال ۲۰۱۵ میلادی، حدود ۱۳ درصد جمعیت ایران سواد خواندن و نوشتن ندارند و ۸۷ درصد کل جمعیت باسواد محسوب می‌شوند که این آمارها حدودی ارائه می‌شود.

تا اواخر سال ۲۰۱۵ میلادی، میزان باسوادی در ایران ۸۶.۸ درصد است

این آمار در میان مردان ایرانی ۸۹.۳ درصد و در میان زنان ایرانی ۸۰.۷ درصد است، این بدین معناست که حدود ۱۰.۷ درصد مردان و ۱۹.۳ درصد زنان بی سواد محسوب می‌شوند.

اما با توجه به گزارشات جهانی، گفته می‌شود چیزی حدود ۲۰ درصد جمعیت بیش از ۷ میلیارد نفری کره زمین بیسواد هستند و توانایی خواندن و نوشتن ندارند.

مطابق آنچه که سازمان بین المللی یونسکو معتقد است، سالانه حدود ۵۰ میلیون نفر از جمعیت جهان به دلیل وجود فرصت ناکافی به جرگه بی‌سوادان جهان اضافه می‌شوند.

گفته می‌شود که ۷۷۵ میلیون نفر در جهان توانایی خواندن و نوشتن ندارند که ۱۲۲ میلیون نفر از آن‌ها کودک هستند و زنان دو سوم از این نرخ جمعیتی را تشکیل می‌دهند.

در این بین کره جنوبی بیشترین نرخ پوشش سواد را با ۱۰۰ درصد افراد باسواد به خود اختصاص داده‌اند و لاتویا، آذربایجان، انگلیس، چک، اسلواکی، قزاقستان و مجارستان نرخ پوشش باسوادی خود را به مرز ۱۰۰ درصد رسانده‌اند.

همین آمار نشان می‌دهد که سطح تحصیلات ایرانیان با مدرک متوسطه ۶۵ درصد کل کشور است که در مجموع آمار باسوادی در ایران هم به مرز ۹۰ درصد نزدیک می‌شود.

محمدرضا سعیدآبادی دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران در خصوص وضعیت سواد در جهان گفت: «۱۰ کشور جهان ۷۲ درصد جمعیت بیسواد بزرگسال را تشکیل می‌هند که ۵۵۷ میلیون نفر هستند که شامل کشورهای هند، چین، پاکستان، بنگلادش، نیجریه، اتیوپی، مصر، برزیل، اندونزی و جمهوری کنگو هستند.»

سعیدآبادی تصریح کرد: «در سال ۲۰۱۵ طی گزارشی که ارائه شد، ۵۸ کشور به اهداف سواد مطلوب دست پیدا کرده یا نزدیک به آن هستند و ۹۵ درصد از جمعیتشان با سواد خواهند بود که ایران، مالزی، مکزیک و عربستان جزو آن دسته از کشورهایی هستند که با رشد قوی در این بخش فعالیت می‌کنند.»

همچنین آمار کلی باسوادی در ایران از سال ۱۳۵۵ که فقط ۴۷ درصد جمعیت باسواد بودند به حدود ۸۸ درصد در سال ۱۳۹۵ رسیده است که نشان از یک روند صعودی دارد.

یکی از نکاتی که باعث کندی حرکت سوادآموزی در کشور شده است، آمارهای نادرست از سوی افراد بیسواد و یا آمارهای سرشماری است؛ اما آنچه لازم و ضروری می‌رسد توجه بیشتر به حوزه آموزش سواد در نقاط مختلف کشور است.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.