بازداشت و بی خبری از سه فعال یارسانی

سیاوش حیاتی، سید امین عباسی و نوشاد طاهری، سه شهروند پیرو آئین یارسان که در جریان سفر حسن روحانی بە کرمانشاه لبهای خود را به نشانه اعتراض دوخته بودند، هم اکنون در بازداشت به سر می برند
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، سیاوش حیاتی، امین عباسی و نوشاد طاهری که هم زمان با سفر حسن روحانی بە کرمانشاه جهت اعتراض به «تبعیض و بی‌توجهی به خواست و مطالبان جامعه یارسایان»، اقدام به دوختن لب های خود کرده بودند، روز ۲۸ تیرماه از سوی نهادهای امنیتی احضار و بازداشت شده اند. گفته می شود که خانواده این فعالین از وضعیت آنان در بازداشت تا کنون اطلاعی کسب نکرده اند.
لازم به ذکر است که هم زمان با بازداشت این سه شهروند کرمانشاهی، عده ایی از پیروان آئین یارسان در مقابل ساختمان سپاه پاسداران تجمع کرده و خواستار آزادی این فعالین شده اند، اما نیروهای امنیتی ضمن سرکوب تجمع کنندگان اقدام به بازداشت دست کم سی تن از آنان را کرده اند.
گفتنی است که این سه فعال پیرو  آئین یارسان پیش تر با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده‌ بودند، در پی بی‌نتیجه ماندن «تلاش‌های چند ساله مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان به منظور ملاقات» با رئیس جمهور٬ لب‌های خود را دوخته‌اند.

آنها هدف از ملاقات با روحانی را «یافتن راهکاری برای تعدیل تبعیض‌های اعمال شده علیه مردم یارسان» و «علنی نشدن چرایی عدم اجرای وعده‌های انتخاباتی رئیس جمهور در رابطه با حقوق اقوام و مذاهب» از محور‌های مورد اعتراض خود اعلام کرده بودند.

پیروان آئین «یارسان» در استان کرمانشاه سال‌هاست نسبت به «تبعیض‌ها» و «بی‌عدالتی‌ها» علیه پیروان این آئین اعتراض دارند و در مواردی نیز اعتراض آنها با خودسوزی همراه بوده است.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.