اعدام برزان نصرالله زاده، کودک-متهم سنی‌مذهب

احتمال می رود برزان نصرالله‌زاده، زندانی سنی مذهبی که در زمان بازداشت زیر ۱۸ سال سن داشته، صبح روز سه شنبه ۱۲ مردادماه، به سایر زندانیان سنی مذهب زندان رجایی شهر اعدام شده است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، برزان نصرالله‌زاده، متولد سال ۱۳۷۱، یکی از زندانیانی است همراه با سایر زندانیان سنی مذهب دربند چهار زندان رجایی شهر سحرگاه روز سه شنبه ۱۲ مردادماه به طناب دار آویخته شد.

دقایقی پیش مسئولین وزارت اطلاعات با تماس با خانواده زندانیان اهل سنت اعلام داشته اند که برای دریافت جسد زندانیان به پزشک قانونی کهریزک مراجعه کنند.

صبح امروز مسئولین قضایی با تماس با ۲۰ خانواده زندانیان اهل سنت محکوم‌به اعدام اعلام کردند تا ساعت سه بعدازظهر امروز فرصت دارند تا برای آخرین ملاقات به زندان رجایی شهر مراجعه کنند؛ اما به نظر می‌رسد با سپیده‌دم امروز حکم آن‌ها اجراشده بود.

لازم به ذکر است که زندانیان محبوس در قرنطینه این زندان شاهد جابجایی هفت تابوت بوده‌اند.

برزان نصرالله‌زاده در هشتم خردادماه سال ۱۳۸۹ و زمانی که زیر هیجده سال بود، بازداشت و به اتهام «محاربه» از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شد. این در حالی است که خانواده وی ضمن رد اتهام اعلام داشته‌اند فرزندشان به گروهی وابسته نبوده و دسترسی به اسلحه نداشته است.

برزان نصرالله‌زاده طی محاکمه از حق داشتن وکیل تعیینی محروم بوده و نیز مدت زیادی را در سلول‌های انفرادی و بدون ارتباط با خانواده و وکیل سپری کرده است.

طی اصلاحاتی که در سال ۹۲ در قانون مجازات اسلامی صورت گرفت محکومین، به اتهام محاربه اگر شخصاً اقدام مسلحانه انجام نداده باشند محارب محسوب نشده و باید حکم اعدام آن‌ها لغو شود. همچنین مطابق ماده ٩١ قانون مجازات اسلامی در جرائم موجب حد یا قصاص هرگاه افرادی که به سن مسئولیت کیفری رسیده اما کمتر از ١٨ سال داشته باشند، ماهیت جرم انجام‌شده و یا حرمت آن را درک نکنند و یا در رشد و کمال عقل آن‌ها شبهه وجود داشته باشد، دادگاه می‌تواند مجازات مرگ صادر نکرده و مجازات دیگری را به جایگزینی آن تعیین کند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.