انتقاد یک نهاد خیریه از طرح وزارت کار ایران برای جمع‌آوری کودکان

یکی از بزرگ‌ترین انجمن‌های حمایت از حقوق کودکان در ایران از طرح وزارت کار برای جمع آوری کودکان کار انتقاد کرده و گفته است این طرح به جای پرداختن به معضل اصلی می‌خواهد “صورت مساله” را پاک کند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از بی بی سی، جمعیت ‘امداد دانشجویی و مردمی امام علی’ در بیانیه‌ای گفته است که سرانجام چنین طرح‌هایی قرار گرفتن کودکان در معرض رفتارهای قهری است.

به گفته این نهاد که سال‌ها است در زمینه کودکان حاشیه‌نشین فعالیت می‌کند، در چنین طرح‌هایی، گروه زیادی از کودکان به یکباره از سطح شهر جمع‎‌آوری می‌شوند اما به دلیل آن که عمق مساله در نظر گرفته نشده، دوباره به خیابان‌ها یا کارهای کارگاهی زیرزمینی باز می‌گردند که “خطرات بیشتر” و “صدمه‌های جبران‌ناپذیرتری” دارد.

رییس سازمان بهزیستی زیر نظر وزارت کار و تعاون اجتماعی چندی پیش از اجرای طرح جمع‌آوری کودکان کار و خیابان از خبر داد و گفت از اول شهریور در طرح مشترک با قوه قضاییه، شهرداری تهران و نیروی انتظامی حدود هزار کودک کار و خیابان در تهران ساماندهی می‌شوند.

بر اساس توضیحاتی که انوشیروان محسنی بندپی داده، “از والدین متخلف کودکان کار سلب حضانت می‌شود و این کودکان در سه مرکزی که به این منظور فراهم می‌شود، نگهداری خواهند شد.”

سازمان بهزیستی گفته هدفش تامین “حقوق تحصیلی و اجتماعی” کودکان است.

پیش‌تر نهادهای دیگر حامی حقوق کودکان از جمله شبکه یاری کودکان هم با نوشتن نامه‌ای به وزیر کار به این موضوع اعتراض کرده بودند.

در چند سال گذشته بر شمار کودکان کار در خیابان‌های تهران و شهرهای بزرگ ایران افزوده شده است.

به‌تازگی در شهر کرمانشاه برای مقابله با این معضل سر شماری از کودکان کار تراشیده شد.

جمعیت صندوق امام علی از این اتفاق هم انتقاد کرده و به جای اجرای طرح جمع‌آوری کودکان از خیابان، چند راهکار پیشنهاد کرده است.

ایجاد انگیزه مثبت در خانواده‌ها برای جلوگیری از ادامه کار فرزندانشان، حمایت مشروط از سرپرست از کار افتاده خانواده، کمک به اشتغال سرپرست خانواده و برخورد مناسب با والدین قربانی اعتیاد از جمله این پیشنهادها است.

به گفته این سازمان، افزایش ظرفیت مدرسه‌های حاشیه شهرها با هدف پوشش تحصیلی مناطق محروم باعث مهار معضل کار کودکان می‌شود.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.