عبدالفتاح سلطانی؛ وکیل زندانی در ششمین سال حبس و محروم از حق آزادی مشروط

عبدالفتاح سلطانی، وکیل‌مدافع زندانی، پس از شش سال حبس در زندان اوین، علی‌رغم واجد شرایط بودن برای استفاده از آزادی مشروط، به دلیل مخالفت مقامات قضایی از این حق قانونی محروم می‌باشد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، عبدالفتاح سلطانی، وکیل محبوس در زندان اوین، درحالی ششمین سال از دوران محکومیت خود را پشت سر می‌گذارد که به دلیل ابتلا به بیماری‌های گوارشی، دیسک کمر، نوسان فشار خون و بیماری قلبی در وضعیت نامساعد جسمانی بوده و شرایط زندان سلامت وی را به خطر می‌اندازد.

همسر عبدالفتاح سلطانی، معصومه دهقان، در دل‌نوشته‌ای که در صفحه فیس‌بوک خود منتشر نموده است، می‌گوید: “ششمین سالروز حبس ظالمانه‌ی همسرم عبدالفتاح سلطانی نزدیک می‌شود. ۱۹ شهریور سال ۱۳۹۰ در مقابل دادگاه که قرار بود میزان عدالت باشد ناعادلانه بازداشت شد و تاکنون از بدیهی‌ترین حقوقش محروم مانده است. عبدالفتاح سلطانی فعال حقوق بشر و عضو کانون مدافعان حقوق بشر با وکالتش خواب قانون‌ستیزان را برآشفت و به جرم حمایت از حقوق قانونی‌اش محروم و در بند ۳۵۰ اوین حق آزادی و مرخصی و اعاده‌ی دادرسی ندارد!”

گفتنی است که طبق ماده ۵۸ قانون مجازات اسلامی دادگاه صادره‌کننده حکم می‌تواند در مورد محکومان به حبس بیش از ده سال پس از تحمل نصف و یا پس از تحمل یک‌سوم مدت مجازات حکم آزادی مشروط را صادر کند. طبق این ماده، شرایط آزادی مشروط به حسن اخلاق و رفتار زندانی در مدت حبس است و این‌که محکوم قبلا از آزادی مشروط استفاده نکرده باشد.

عضو شورای عالی نظارت کانون مدافعان حقوق بشر که از شهریورماه ۱۳۹۰ در زندان به سر می‌برد، پیش‌ از این نیز در سال ۱۳۹۲ و در پی تشدید بیماری برای مدت ۴۱ روز در بیمارستان بستری شد که مقام‌های مسئول باوجود ناتمام ماندن دوره درمان، او را به زندان بازگرداندند.

عبدالفتاح سلطانی در ۲۶ خردادماه سال ۱۳۸۸ در پی اعتراضات به نتایج انتخابات بازداشت و در بند ۲۰۹ زندان اوین به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام و جاسوسی مورد بازجویی قرار گرفت. وی پس از هفت‌ماه بازجویی در زندان اوین با قرار وثیقه از زندان آزاد گردید.

این وکیل دادگستری مجددا در تاریخ ۱۹ شهریورماه ۱۳۹۰ دستگیر شد و در اسفندماه ۱۳۹۰ در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی پیرعباس به ۱۸ سال حبس در تبعید به شهر برازجان و ۲۰ سال محرومیت از وکالت محکوم شد که در مرحله تجدیدنظرحکم حبس به ١٣ سال کاهش یافت.

با اعمال قانون تجمیع جرائم و اعمال ماده ۱۳۴ حکم سیزده سال حبس تعزیری عبدالفتاح سلطانی به ده سال کاهش یافت. همچنین محرومیت وی از وکالت نیز به دو سال کاهش یافته است.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.