نامه انجمن جهانی پزشکی به آیت‌الله خامنه‌ای/ محرومیت درمانی زندانیان سیاسی شکلی از شکنجه و غیرانسانی است

انجمن جهانی پزشکی با نوشتن نامه‌ای یه آیت‌الله خامنه‌ای نگرانی خود را نسبت به محرومیت درمانی زندانیان سیاسی ایران ابراز کرد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، مایکل مارموت، رییس انجمن جهانی پزشکی، در نامه‌ای به علی خامنه‌ای نقض کنوانسیون‌های بین‌المللی حقوق فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و مفاد آن‌ را که شامل حق هر شهروند از برخورداری از بالاترین استاندارد سلامت روحی و جسمی است، محکوم کرد.

مایکل مارموت اکیدا از مقامات ایران خواست محرومیت پزشکی به عنوان نوعی مجازات را متوقف کرده و اطمینان دهند ماموران امنیتی و زندان که مظنون به محرومیت عمدی زندانیان از این مراقبت‌ها هستند را تحت پیگرد قرار داده و در صورت وجود مدارک [علیه آن‌ها] مورد محاکمه قرار گیرند.

در بخشی از این نامه، انجمن جهانی پزشکی اعلام می‌دارد که کشور ایران محروم کردن زندانیان سیاسی از خدمات درمانی را ابزاری برای شکنجه و گرفتن اعتراف اجباری قرار داده است.

مایکل مارموت در این‌باره می‌نویسد: “ مایلیم به شما [رهبر ایران] یادآوری کنیم که جمهوری اسلامی کنوانسیون‌های بین‌المللی حقوق فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی را امضا کرده و بدینوسیله متعهد به اجرای مفاد آن شامل ماده ۱۲ حق هر شهروند برخورداری از بالاترین استاندارد سلامت روحی و جسمی است.”

وی ادامه می‌دهد: “حق دسترسی به خدمات پزشکی از حقوق کلیدی بشر بوده و بر اساس قوانین بین‌المللی نبایستی در مقوله زندان تحت تاثیر منفی قرار گیرد. قوانین سازمان ملل برای درمان زندانیان می‌گوید: زندانیان بایستی از همان استانداردهای خدمات درمانی برخوردار شوند که برای بقیه افراد جامعه فراهم است، و هم‌چنین بایستی به خدمات درمانی ضروری به صورت رایگان و بدون هیچ تبعیضی براساس وضعیت حقوقی‌شان دسترسی داشته باشند.”

انجمن جهانی پزشکی با اظهار امیدواری از این که آیت‌الله خامنه‌ای قدم‌های مثبتی در این زمینه اتخاد خواهد کرد در پایان هم‌چنین خواستار اطمینان دادن این مقام در مورد مرخصی پزشکی زندانیان بیمار و جلوگیری از سهل‌انگاری و چشم‌پوشی این موارد توسط مقامات غیرپزشکی شد.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.