فوت ۱۲۰۰ کارگر ساختمانی در حوادث ساختمانی سال ۹۴/ ایران رکورد‌دار حوادث کارگری در دنیا

اکبر شوکت، رئیس کانون کارگران ساختمانی کشور با اشاره به اینکه بیش از ۵۰ درصد حوادث کارگری مربوط به کارگران ساختمانی است، گفت: “از مجموع ۲۰۰۰ فوتی در سال گذشته ۱۲۰۰ مورد آن مربوط به کارگران ساختمانی بوده است.”

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از خبرگزاری تسنیم، اکبر شوکت با اشاره به حضور حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار کارگر ساختمانی در سطح کشور اظهار داشت: متأسفانه برای این قشر ضعیف و آسیب‌پذیر امنیت شغلی مناسبی وجود ندارد.

به گفته معاون روابط کار وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی، حوادث ناشی از کار سالانه ۶۰ هزار میلیارد تومان برای ایران هزینه دارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۸۵ انجمن صنفی کارگری در کشور وجود دارد، تصریح کرد: امروز بین ۳۰۰ انجمن صنفی کشور، بزرگ‌ترین انجمن مربوط به صنف کارگران ساختمانی است.

رئیس کانون کارگران ساختمانی کشور ساماندهی اتباع بیگانه و کاهش حوادث کار را جزء نیازهای این صنف دانست و از وجود ۳۰۰ هزار کارگر بیمه نشده خبر داد.

شوکت ادامه داد: متأسفانه بیش از ۵۰ درصد حوادث کارگری مربوط به کارگران ساختمانی است و در سال گذشته از مجموع ۲هزار فوت‌شده ۱۲۰۰ نفر مربوط به کارگران ساختمانی بود.

در همین حال حسن هفده تن، معاون روابط کار وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی کشور نیز در شهریورماه امسال با ارائه آماری در خصوص حوادث ناشی از کار و مشکلات کارگران گفت: “سالانه حدود ۱۱هزار نفر در کشور دراثر آلایندگی ناشی از کار دچار بیماری می شوند و حدود ۲۶ هزار هم قطع عضو می شوند.”

وی با اعلام اینکه ایران با ۱۵ هزار حادثه‌دیده کارگری در دنیا رکورد‌دار است، تأکید کرد: باید بیمه کارگری و افزایش تعهدات در آن بیشتر شود چرا که متأسفانه این‌گونه حوادث آسیب اجتماعی ایجاد می‌کند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.