محرومیت فراز کرین کانی سیسان از حق تحصیل به دلیل اعتقاد به دیانت بهائی/ سند

فراز کرین کانی سیسان، شهروند بهایی، به دلیل باور دینی و اعتقاد به دیانت بهائی از حق تحصیل در موسسه آموزش عالی محروم شده است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، فراز کرین کانی سیسان، دانشجوی عمران موسسه آموزش عالی غیاث‌الدین جمشید کاشانی، با دریافت نامه‌ای از سوی ریاست این موسسه از ادامه تحصیل محروم شد. در این نامه دلیل اخراج وی “ممنوعیت تحصیل دانشجویان بهایی” عنوان‌شده است.

پس از انقلاب اسلامی ایران در کنار انواع محرومیت و فشار بر جامعه بهائی ایران، محرومیت از تحصیلات عالی و فشار بر دانشگاهیان بهائی، مقارن با انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۵۹ آغاز گردید. این محرومیت شامل اخراج کارمندان و استادانی که پیرو آئین بهائی بودند، و همچنین اخراج کلیه دانشجویان بهائی و جلوگیری از ورود به دانشگاه در سال‌های بعد می‌شود.

این در حالی است که اولین اعلامیه حقوق بشر جهانی در ۱۰دسامبر۱۹۴۸، حق تحصیل را برای همه انسان فارغ از نژاد، رنگ، عقیده، مذهب و جنسیت برابر می‌داند.
«هر کس حق تحصیل دارد. تحصیل دست‌کم در مقطع ابتدایی و پایه، باید رایگان باشد. تحصیل ابتدایی باید اجباری باشد. آموزش فنی و حرفه‌ای باید در دسترس عموم قرار گیرد و آموزش عالی باید بر اساس استحقاق، به یکسان در دسترس همه باشد» (بند ۱ماده‌ی۲۶ اعلامیه جهانی حقوق بشر)

شایان ذکر است که فراز کرین کانی سیسان در سال ۹۴ در مقطع کارشناسی پیوسته وارد موسسه آموزش عالی البرز شده و پس از گذشت یک سال در تاریخ اردیبهشت ماه ۱۳۹۵ از دانشگاه اخراج گشته است.

فراز

 

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.