معصومه دهقان، همسر عبدالفتاح سلطانی: نمی‌خواهند او از زندان آزاد شود

عبدالفتاح سلطانی، وکیل و عضو موسس کانون مدافعان حقوق بشر در ایران بیش از ۵ سال است که در بند ۳۵۰ زندان اوین زندانی است. معصومه دهقان، همسر او می گوید که رئیس دادگستری تهران و سه قاضی دیگر حکم او را خلاف بین شرع تشخیص داده اند اما بیش از ۳ سال است که درخواست وکیل آقای سلطانی برای اعاده دادرسی و اعمال ماده ۱۸ در پرونده او روی میز رئیس قوه قضائیه مسکوت مانده است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از یورونیوز، معصومه دهقان، همسر عبدالفتاح سلطانی درباره وضعیت این وکیل دادگستری که وکالت بسیاری از زندانیان سیاسی و فعالان عرصه های مدنی را برعهده داشته می گوید: «آقای سلطانی ۵ سال از حکم شان را سپری کرده اند و ۵ سال مانده. وضعیت شان از نظر جسمی، وضعیت خوبی نیست به هرحال کسی که ۵ سال در زندان مانده باشد هرچقدر هم مراقب خودش باشد باز فرسوده می شود. الان از چند بیماری شکایت می کند یکی مشکل گوارشی است که سبب شده وزن شان پایین بیاید. مشکل کمر و دیسک گردن و مشکل فشار خون و نوسان فشار خون دارند، یعنی گاهی پایین می رود گاهی بالا می رود و این خیلی ما را نگران کرده است. محیط زندان، محیط استرس زایی است و بیرون نیست که راحت بروند و هوایی بخورند. از طلا هم باشد باز قفس است. مخصوصا که در زندان فشار عصبی هم هست. متاسفانه وضعیت جسمی خوبی ندارند اما از نظر روحی به هرحال روحیه شان را حفظ کرده اند به خاطر اینکه شاید ما متوجه نشویم از لحاظ جسمی ضعیف شده اند. همیشه می گویند حالم خوب است اما من هربار که ایشان را می بینم متاسف می شوم که چرا باید چنین آدمی زندان باشد و چرا باید عناد و دشمنی ادامه پیدا کند.»

او معتقد است اتهاماتی که متوجه همسرش شده به دلیل کینه های شخصی است. خانم دهقان می گوید: «واقعا روی کینه های شخصی است. ایشان وکالت کرده، در تاسیس کانون مدافعان حقوق بشر مشارکت کرده و خواسته پرونده عده ای از جوانان و هموطنان ما را که دیگران به سختی قبول می کردند وکالت کند و از راه قانونی پیش برود… چرا باید به یک آدمی که فعال مدنی و فعال حقوق بشر است، درس‌اش را خوب خوانده، کارش را خوب انجام داده اتهام امنیتی بزنند؟ تاسیس کانون مدافعان حقوق بشر به قصد اقدام علیه امنیت ملی یعنی چی؟ یعنی هرکسی الان کانونی بزند، گروهی تشکیل بدهد، فرض کنید کانون وکلای عدل تشکیل بدهند می شود به آنها گفت که شما این کانون را به خاطر اقدام علیه امنیت ملی تاسیس کردید؟ مگر همین طوری می شود به هرکسی اتهام زد؟»

همسر عبدالفتاح سلطانی خواستار اعاده دادرسی در پرونده این وکیل دادگستری است و می‌گوید: «اگر می‌گویند این حرف ها درست نیست، باشد اجازه بدهند اعاده دادرسی انجام بشود. دادگاهی تشکیل بدهند و اجازه بدهند آقای سلطانی از خودش دفاع کند، وکیل داشته باشد، قاضی، بی طرف باشد، هیئت منصفه باشد و اگر هم طبق قانون علنی باشد چه بهتر. بعد معلوم شود که ایشان اقدام علیه امنیت ملی کرده یا به نفع امنیت ملی کار کرده. دزدها و قاتل ها هم وکیل دارند. جانیان درجه یک کشور می توانند وکیل بگیرند. اصلا وکیل گرفتن که جرم نیست برای چی باید به ایشان ۱۰ سال حکم بدهند؟ کانون مدافعان چیکار کرده؟ اسلحه داشته؟ براندازی کرده؟ اتهامی به کسی زده؟ اختلاس کرده؟ من نمی فهمم کسی که فعال حقوق بشر است چرا باید چنین حکمی بگیرد؟ من از این جهت می گویم که عناد و دشمنی پشت این باید باشد که نمی‌خواهند ایشان کار بکند، نمی‌خواهند بیرون باشد. الان هم که ۶۲ سالش است با این همه بیماری ۵ سال است از زندگی افتاده و به کار خودش نمی تواند برسد. حتی مرخصی‌اش را هم لغو می کنند.»

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.