محسنی‌اژه‌ای: هما هودفر با وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی آزاد شد

معاون اول قوه قضائیه ایران جزئیات بیشتری از چگونگی آزاد شدن هما هودفر، استاد ایرانی ـ کانادایی – ایرلندی دانشگاه کونکوردیای کانادا از زندان، ارائه داد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از زمانه، غلامحسین محسنی اژه‌ای، چهارشنبه ۷ مهر در حاشیه دیدار با حسین بن علی بن زاهر الهلالی، دادستان کل عمان، گفت: «قرار وثیقه هما هودفر ۱۵۰ میلیون تومانی بود که به ۵۰۰ میلیون تومان افزایش یافت و در نهایت با تودیع آن، آزاد شد.»
محسنی اژه‌ای با بیان این‌که تهیه وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی زمان برد گفت نمی‌داند که هما هودفر ممنوع‌الخروج بوده یا خیر. او گفت: «اگر منع و مشکلی وجود نداشته باشد و فرد ممنوع‌الخروج نباشد خروج از کشور منعی ندارد.»

معاون اول قوه قضائیه ایران هرگونه ارتباط آزادی هما هودفر با سفر دادستان کل عمان به ایران را رد کرد.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران دوشنبه ۵ مهر خبر آزادی هما هودفر را اعلام کرد و گفت آزادی او «به دلایل انسان‌دوستانه از جمله بیماری» بوده است.

به‌گفته بهرام قاسمی هما هودفر خانم هودفر عصر دوشنبه از طریق کشور عمان به کانادا بازگشت.

هما هودفر ۶۵ سال سن و تابعیت کانادایی، ایرلندی و ایرانی دارد. او پس از مرگ همسرش شهر مونتریال را ترک کرد و برای دیدار با خانواده به ایران رفت، اما اندکی پیش از بازگشت به خانه‌اش در مونتریال، نیروهای امنیتی ایران در خردادماه سال جاری او را بازداشت کردند.

نهادهای امنیتی ایران این استاد دانشگاه را متهم به «شبکه‌سازی برای انقلاب نرم و تضعیف پایه‌های اعتقادات مذهبی زنان از طریق فعالیت در جهت احقاق حقوق آنان» کردند اما خانواده او این اتهامات را رد کرده بود.

در مدت پنج ماه بازداشت او نهادهای مدافع حقوق بشر، از جمله عفو بین‌الملل و دانشگاهیان کشورهای مختلف بارها خواهان آزادی‌اش شده بودند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.