حراست کنسرت گروه “گذر” را به دلیل حضور زنان لغو کرد

مقام های حراست فرهنگسرای ملل در تهران به دلیل حضور چندین زن در یکی از گروه های موسیقی مانع برگزاری کنسرت این گروه شدند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از پایگاه تحلیلی ـ خبری روژ، روز چهارشنبه ۷ مهر، نیروهای حراست فرهنگسرای ملل در تهران با ممانعت از حضور اعضای زن گروه “گذر” به سرپرستی چشمه اخوت مقدم قرار بر روی سن مانع از برگزاری کنسرت این گروه شده اند.

این گروه قرار بود به مناسبت روز جهانی مولانا در سالن فرهنگ فرهنگسرای ملل شماری از آثار این گروه را بنوازند.

گروه گذر به انتشار بیانیه ای ضمن اعتراض به ممانعت مسئولان حراست از برگزاری کنسرت این گروه افزوده اند “جای بسی تاسف است که هنر و موسیقی در مملکتی که روزگاری سرای هنر و هنرمندان بود، اینگونه مظلوم واقع شده و هنرمند از سوی دولتمردان جایگاه خود را از دست داده است”.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است “درد آنجاست که موسیقی ما که در حوزه ی موسیقی مقامی و عرفانی قرار میگیرد و تماما در آن از اشعار مولانا استفاده شده ، اشعاری که پر از شوریدگی و عشق و امید است، که از یار و معشوق ابدی می گوید، موسیقی ناجور نامیده میشود و اجازه ی اجرا نمیابد ولی ده ها اجرای دیگر با اشعار بی محتوا و موسیقی سطحی در سراسر سال بدون هیچ گونه مشکلی به اجرای خود میپردازند”.

در طی ماه های گذشته شماری از اشخاص سرشناس جریان های تندرو در ایران با حمله به هنرمندان از مقام های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواسته بودند تا از برگزاری کنسرت های موسیقی در شماری از استان های ایران از جمله مشهد و شیراز و قم جلوگیری کنند.

امام جمعه مشهد با مخالفت با برگزاری کنسرت در این شهر از کسانی که خواستار برگزاری کنسرت در مشهد بودند خواسته بود این شهر را ترک کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در واکنش به اظهارات علم الهدی اعلام کرده بود که به نظر نماینده ولی فقیه در این استان احترام گذاشته و از ادامه برگزاری کنسرت در این شهر خودداری خواهند کرد.

شهریورماه گذشته فرمانده سپاه کرمانشاه نیز با اعتراض به برگزاری کنسرت های پاپ در این استان اعلام کرده بود که در این کنسرت ها “منکراتی” اتفاق می افتد که برای جوانان انقلابی قابل قبول نیست.

بهمن ریحانی مدعی شده بود که اکثر شهروندان از “ولنگاری فرهنگی” در جامعه ناراضی هستند.

گروه گذر در پایان بیانیه خود تاکید کرده اند که “با وجود تمام این نا ملایمات و ندیده گرفتن ها و سنگ اندازی ها، که نیرو و توان را میگیرد، باید مقاومت کرد و مایوس نشد تا هنر و موسیقی این سرزمین زنده بماند. ما از تبار چشمه ایم، از زیر سنگها به بیرون نقب می زنیم و راه خود را باز می کنیم”.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.