مخالفت وزارت اطلاعات با آزادی مشروط حمید بابایی، دانشجوی زندانی

وزارت اطلاعات با آزادی مشروط حمید بابایی، دانشجوی نخبه ایرانی دانشگاه لیژ بلژیک که در رجایی‌شهر زندانی است، مخالفت کرده است. حمید بابایی که به شش سال حبس تعزیری و ۴ سال حبس تعلیقی محکوم شده، بیش از یک سوم دوران زندان خود را گذرانده و طبق ماده ۵۸ قانون مجازات اسلامی می تواند از آزادی مشروط استفاده کند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از کمپین بین المللی حقوق بشر، مسئولین زندان رجایی شهر در نامه ای پیشنهاد آزادی مشروط حمید بابایی را به دادستانی دادند، خانواده حمید بابایی این نامه را به دادستانی بردند و آنجا دادیار ناظر زندان گفته بود در پرونده های امنیتی باید از ضابطین وزارت اطلاعات هم برای آزادی مشروط استعلام کنیم. ضابطین وزارت اطلاعات هم که در واقع همان بازجوها هستند با آزادی مشروط آقای بابایی مخالفت کردند.

حمید بابایی، دانشجوی دکترای فاینانس دانشگاه لیژ بلژیک، روز ۲۲ مرداد ١٣۹٢، اندکی پس از ورود به ایران برای دیدار خانواده توسط وزارت اطلاعات احضار و بازداشت شد. به گفته یک منبع مطلع بازداشت او پس از آن صورت گرفت که حمید بابایی درخواست نیروهای امنیتی برای همکاری با وزارت اطلاعات و فعالیت در بلژیک را رد کرد. او بلافاصله پس از بازداشت به سلول انفرادى در زندان اوین منتقل شد، ٢٠ روز در انفرادى بند ٢۴٠ گذراند و بعد از آن به بند ٢٠۹ منتقل و در نهایت بعد از تحمل ٣۵ روز بازداشت انفرادى در تاریخ ٢۷ شهریورماه ۱۳۹۲ به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل شد. او طی مدت بازجویی امکان تماس با خانواده یا وکیلش را پیدا نکرد.

شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی در ۳۰ آذر سال ۹۲ حمید بابایی را به اتهام “جاسوسی و ارتباط با دول متخاصم” به ۶ سال حبس تعزیری و ۴ سال حبس تعلیقی محکوم کرد و حکم صادره در شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر نیز تأیید شد. به گفته این منبع مطلع “دادگاه بدوی کمتر از ۱۰ دقیقه طول کشیده و وکیل تسخیری حمید بابایی در جریان محاکمه سکوت کرده و هیچ دفاعی از او نکرده است. این وکیل تسخیری در اولین ملاقاتش با حمید بابایی در زندان اوین نیز از موکلش خواسته بود که اعتراف کند اما حمید در تمام مدت دادرسی اتهام وارده را رد کرده و گفته است که به دلیل عدم همکاری با نیروهای امنیتی، قربانی شده است.”

اتهام “ارتباط با دولت متخاصم” درحالی به حمید بابایی وارد شده است که طی سالهای گذشته به چالش کشیده شده و وزارت خارجه ایران بارها اعلام کرد که ایران با هیچ کشوری در حالت تخاصم قرار ندارد و بنابراین چنین اتهامی نمی تواند مبنای اتهام افراد قرار گیرد. از جمله در جریان دادگاه تجدید نظر  امید کوکبی که پرونده ای مشابه حمید بابایی داشت، اداره کل حقوقی بین‌المللی وزارت امور خارجه ایران به تاریخ ۲۳ آذر ۱۳۹۲ در پاسخ به اداره کل امور بین الملل قوه قضائیه اعلام کرد که “هیچ دولتی با جمهوری اسلامی ایران در حالت تخاصم قرار ندارد.”

حمید بابایی در نامه ای از زندان به همسرش با اشاره به بازگشتشان به ایران و احضار از سوی وزارت اطلاعات، نوشت: “تصور نمی‌کردم آن لحظه، آخرین باری باشد که در کنار هم‌دیگر هستیم و ورودم به داخل اطلاعات، شروع سناریویی تلخ برای هر دومان باشد. سرگذشتی تلخ که به هیچ‌وجه نه تو و نه من مستحق آن نبودیم، … ای کاش بر نمی‌گشتیم و این تراژدی دردناک برای‌مان پیش نمی‌آمد و همین تصویر تکراری آسمان ایران را از ورای سیم‌ خاردار‌ها نمی‌دیدم.”

کبری پارساجو، همسر حمید بابایی نیز در مهرماه ۱۳۹۳ به دلیل اطلاع رسانی و مصاحبه با رسانه ها درباره وضعیت همسرش، بازداشت، محاکمه و به شش ماه حبس تعلیقی محکوم شد.

حمید بابایى، متولد ٢٠ آذر ١٣۶٢ در شهرستان تکاب واقع در استان آذربایجان غربى است. او در سال ١٣٨۵ در رشته ریاضى از دانشگاه صنعتى شریف فارغ التحصیل شد و همان سال براى ادامه تحصیل در مقطع کارشناسى ارشد رشته مهندسى صنایع وارد دانشگاه علم وصنعت ایران شد. وی در سال ١٣٨۷ موفق شد که با معدل ١٨ از این دانشگاه فارغ التحصیل شود و دانش آموخته ممتاز مقطع کارشناسى ارشد شناخته شد.

بازداشت و محکومیت حمید بابایی به زندان، با اعتراض گسترده دانشجویان و فعالان حقوق بشر در بلژیک مواجه شد. سازمان عفو بین الملل، دانشجویان دانشگاه آزاد بروکسل و ایرانیان ساکن بلژیک، طی تظاهراتی در برابر سفارت ایران، خواهان آزادی حمید بابایی، از زندان جمهوری اسلامی شدند. دو دانشگاه در بلژیک، با انتشار بیانیه‌ای، خواهان تجدید دادرسی و آزادی فوری این دانشجوی ایرانی دانشگاه لیژ بلژیک شده‌ بودند. بسیاری از دوستان و همکلاسی‌های حمید بابایی در گردهمایی‌هایی به ویژه در بلژیک برای ایجاد آگاهی دربارهٔ شرایط او و کمک به آزادی اش شرکت کرده‌اند.

حمید بابایی در مرداد ۱۳۹۳ در جریان انتقال گروهی زندانیان از بند ۳۵۰ به بند هفت و متعاقبا بند هشت زندان اوین انتقال یافت. او پس از اعتراض به شرایط بند هشت اواخر بهمن‌ماه ۱۳۹۳ به زندان رجایی شهر کرج تبعید شد و به تازگی از بند زندانیان عادی زندان رجایی شهر به سالن ۱۲ و محل نگهداری زندانیان سیاسی-امنیتی منتقل شده است.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.