۱۰۰کارگر کارخانه فولاد البرز اخراج شدند/ سرگردانی کارگران تعدیلی برای بیمه بیکاری

از ابتدای مرداد‌ماه  تا اواخر شهریور‌ماه سال جاری حدود ۱۰۰ نفر از کارگران کارخانه فولاد البرز در دو نوبت اخراج شده‌اند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از خبرگزاری ایلنا، کارگران کارخانه فولاد البرز گفته‌اند در این واحد تولیدی حدود ۱۵۰ کارگر مشغول به کار بودند اما از ابتدای مردادماه تا اواخر شهریورماه سال جاری حدود ۱۰۰ نفر از آن‌ها تاکنون در دو نوبت اخراج شده‌اند.

بر پایه اطلاعات ظاهرا کارفرمای این واحد تولیدکننده انواع آهن و میلگرد، بعد از اخراج آن‌ها، مجددا نیروی کار جدید جایگزین آنان کرده است.

از قرار معلوم تعدیل‌شدگان از کارگرانی هستند که هر یک به صورت میانگین نزدیک به ۱۵سال سابقه کاری دارند و در زمان اشتغال قرارداد کاری آن‌ها ماه به ماه تمدید می‌شده است.

کارگران فولاد البرز با بیان این‌که تمامی کارگران هر ماه پس از خاتمه قرارداد کارشان نگران از دست دادن شغلشان هستند، افزودند: اسفند سال گذشته (۹۴) نیز حدود ۵۵ نفر از همکارانشان در این واحد تولیدی با اتمام قرارداد کار اخراج شده بودند.

این کارگران اخراجی از تلاش خود برای دریافت مقرری بیمه بیکاری خبر می‌دهند و در ادامه می‌گویند: به دلیل پرداخت نشدن دست‌کم ۱۶ ماه حق بیمه ازسوی کارفرما در نتیجه طبق شرایط بیمه بیکاری کارگران از این مزایا امکان استفاده ندارد.

این کارگران اخراجی در ادامه تصریح کردند: تاخیر در برقراری بیمه بیکاری آنان باعث شده تا تعداد قابل توجهی نسبت به برپایی اجتماعات صنفی اعتراضی در محل کار سابق خود اقدام کنند.

به گفته این کارگران بدهی شرکت فولاد البرز به  تامین اجتماعی حدود یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان است که هنوز از سوی کارفرما به تامین اجتماعی پرداخت نشده است و در این بین این کارگران تعدیل‌شده هستند که بیشترین خسارت را متحمل شده‌اند.

این کارگران در خاتمه درباره وضعیت همکاران بازنشسته خود گفتند: حدود ۸ نفر از همکاران ما که از اسفند‌ماه  سال گذشته (۹۴) بازنشسته شده‌اند هنوز نتوانسته‌اند مطالبات سنواتی خود را از کارفرما دریافت کنند، در ضمن مقرری دوران بازنشستگی آنان نیز هنور برقرار نشده است.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.