دختر عبدالفتاح سلطانی وکیل و فعال حقوق بشر زندانی: امیدوارم پدرم تولد بعدیش دیگر در زندان اوین نباشد

مائده سلطانی دختر عبدالفتاح سلطانی، وکیل و فعال حقوق بشر که از پنج سال پیش زندانی است، در روز تولد پدرش (۱۱ آبان) گفت: «امیدوارم پدرم زودتر آزاد شود و تولد بعدیش دیگر در زندان اوین نباشد. پدرم بیش از نصف حکمش را در زندان گذرانده است اما به درخواست های متعدد برای آزادی مشروط او هیچ پاسخی نداده اند. پدرم پنج سال است که غیرقانونی و ناعادلانه در زندان است.»

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از کمپین بین المللی حقوق بشر، عبدالفتاح سلطانی، وکیل دادگستری و عضو و از موسسان «کانون مدافعان حقوق بشر» در ۱۹ شهریور ماه ۱۳۹۰ بازداشت شد و به اتهامات تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی علیه نظام، تشکیل کانون مدافعان حقوق بشر و تحصیل مال حرام از طریق دریافت جایزه حقوق بشر نورنبرگ در دادگاه بدوی به ۱۸ سال حبس با تبعید به شهر برازجان و ۲۰ سال محرومیت از وکالت محکوم شد. این حکم در دادگاه تجدید نظر به ۱۳ سال کاهش یافت و مدتی پیش با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی(قانون تجمیع مجازات) به بیشترین اتهام خود به ۱۰ سال حبس و دو سال محرومیت از وکالت محکوم شد.

مائده سلطانی دختر این وکیل دادگستری گفت: «درخواست مکرر ما از قوه قضاییه این است که مستقل تصمیم بگیرد. درخواست مان تشکیل یک دادگاه با قضات مستقل و عادل است تا دوباره پرونده بررسی شود و یا شرایط برای آزادی پدرم مهیا شود.»

مائده سلطانی با اظهار اینکه تاکنون مسوولان قوه قضاییه هیچ پاسخی به مراجعات مکرر و درخواست های کتبی مادرش معصومه دهقان و وکلای پدرش نداده اند گفت: «ظاهرا مشی مسوولان قضایی این است که جواب ندهند. بارها خانواده و وکیل پدرم درخواست آزادی مشروط او را داده اند چون خیلی وقت است که یک سوم حکمش تمام شده و می تواند با استفاده از آزادی مشروط آزاد شود اما به این درخواست ها هیچ پاسخی داده نشده، نماینده دادستان می گوید، باید دادستان جواب بدهد. دادستان هم ظاهرا به نظرات ماموران امنیتی گوش می کند.»

دختر این وکیل دادگستری ادامه داد: «مادرم به همراه یکی از وکلا نامه ای که ۱۲۴۵۰ هزار نفر از شهروندان و فعالان مدنی ایران خطاب به رییس قوه قضاییه خواستار آزادی پدرم شده بودند را به دادستانی بردند اما آنها حتی نامه را قبول نکردند. قوه قضاییه به همین راحتی به بیش از ۱۲ هزار انسان عاقل و بالغ بی احترامی می کند و فقط نگاهش به سمت نظرات ماموران امنیتی است.»

مائده سلطانی همچنین با اشاره به بیمارهای درمان نشده پدرش گفت: «پدرم مبتلا به بیمارهای قلب، معده، دیسک کمر و گردن و نوسان فشار خون است و نیاز دارد. تشخیص پزشکان خارج از زندان انی بود که زندان باعث تشدید بیماری های او می شود. خانواده و وکیل هم بارها طی نامه های مختلف خواستار پیگیری وضعیت جسمانی پدر شدند اما هیچ فایده ای نداشته است. پدرم باید مرتب تحت کنترل پزشکان باشد تا نه فقط بیماری هایش کنترل شود بلکه متوقف شوند.»

عبدالفتاح سلطانی طی پنج سالی که زندانی است بارها به دلیل بیماری قلبی و فشار خون به بهداری زندان مراجعه کرده و در سال ۱۳۹۲ برای ۴۱ روز در بیمارستان بستری بود اما قبل از بهبودی کامل به زندان برگردانده شد. همچنین این وکیل طی پنج سال حبس فقط دو بار از حق مرخصی برخوردار شده است، اولین بار او در تاریخ ۲۷ دی ماه ۱۳۹۴ به مرخصی آمد و دومین بار پس از مرگ مادرش در ۲۸ اردبیهشت ماه ۱۳۹۵ برای چند روز از زندان مرخص شد.

بر اساس ماده ۵۸ قانون مجازات اسلامی آقای سلطانی با توجه به گذراندن بیش از یک سوم از زمان حکم خود در زندان، می تواند شامل «آزادی مشروط» شود با این حال مقامات قضایی در برابر این درخواست قانونی وکلای او سکوت کرده اند.

طبق ماده ۵۸ قانون مجازات اسلامی دادگاه صادره کننده حکم می تواند در مورد محکومان به حبس بیش از ده سال پس از تحمل نصف و یا پس از تحمل یک سوم مدت مجازات حکم آزادی مشروط را صادر کند. طبق این ماده شرایط آزادی مشروط حسن اخلاق و رفتار زندانی در مدت حبس است، محکوم قبلا از آزادی مشروط استفاده نکرده باشد.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.