نگرانی از وضعیت مهدی و حسین رجبیان، هنرمندان در اعتصاب غذا

یک منبع آگاه به وضعیت مهدی و حسین رجبیان، دو برادر هنرمندی که از روز هفتم آبان ماه در اعتراض به کوتاهی در رسیدگی درمانی و نداشتن حق مرخصی دست به اعتصاب غذا زده اند، گفت: «مهدی ۱۲ آبان ماه حالش بد شده و به دنبال آن به بهداری زندان مراجعه کرده است در آنجا پزشک بهداری به او گفته باید به بیمارستان منتقل شود اما مهدی به دلیل اینکه در اعتصاب غذا است با رفتن به بیمارستان موافقت نمی کند.»

 به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از کمپین بین المللی حقوق بشر، یک منبع آگاه گفت: «وضعیت مهدی رجبیان پس از پنج روز اعتصاب غذا وخیم است و ما نگرانیم که اگر او به بیمارستان منتقل نشود خطر جسمی جبران ناپذیری برایش پیش بیاید. آنها برای درمان بیماری هایشان در خارج از زندان و حق مرخصی دست به اعتصاب غذا زده اند. آنها نیاز به مراقبت های پزشکی درست  دارند. انتقال چند ساعته او به بیمارستان برای اعتصاب غذایش مشکلی را حل نمی کند. به او سرمی می زنند و دوباره او را به داخل زندان برمی گردانند.» حسین رجبیان دچار عفونت ریه و مهدی رجبیان مشکوک به بیماری ام اس است.

مهدی و حسین رجبیان پیش از شروع اعتصاب غذا در نامه خطاب به مسولان قضایی نوشته بودند؛ آنها بارها به صورت کتبی و شفاهی از مسوولان زندان اوین خواسته اند تا برای درمان بیماری شان در خارج از زندان و استفاده از حق مرخصیش برای این منظور همکاری کنند اما نه تنها اتفاقی نیفتاده بلکه پس از اعتراض مستقیم مهدی رجبیان به ماموران زندان، او از بند هفت به بند هشت زندان اوین برای تنبیه منتقل شده است.

این دو برادر در نامه خود با اشاره به اعتصاب قبلی خود نوشته اند «پس از دیدار رسمی فرستاده مخصوص دادستانی» با آنها و قول مساعدش برای بازگرداندن دو برادر در یک بند و رسیدگی پزشکی مناسب دست از اعتصاب برداشته اند اما پس از دو ماه هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است. آنها نوشته اند: «به نظر می رسد آن مقام ما را فریب داد تا به نوعی سرپوشی بر این اعتصاب غذا گذاشته شود.»

مهدی و حسین رجبیان پیش از این در تاریخ ۱۸ شهریور ماه ۱۳۹۵ در اعتراض به عدم رسیدگی پزشکی و همچنین در اعتراض به جدا شدنشان از یکدیگر و انتقال مهدی رجبیان به بند هشت دست به اعتصاب غذا زدند که پس از ۹ روز به عفونت ریه حسین رجبیان و انتقال او به بیمارستان امام خمینی ختم شد. حسین رجبیان یک هفته در بیمارستان برای بهبود وضعیتش بستری بود و مجددا به اوین منتقل شد.

مهدی رجبیان پیش از رفتن به زندان مشکوک به ابتلا به بیماری ام اس بود. یک منبع نزدیک به این دو زندانی پیش از رفتن آنها به داخل زندان اوین، در تاریخ ۱۰ خرداد ماه ۱۳۹۵ درباره مشکوک بودن مهدی رجبیان به  بیماری ام اس گفته بود: «این بیماری حاصل دوران بازجویی و بازداشت او است. او زیر فشارها و نگرانی های عصبی دچار بیماری شده که پزشک او می گوید مشکوک به بیماری ام اس است. او هر ماه باید ام. آر. آی شود و مرتب آمپول بزند. خانواده او از این بابت هم بسیار نگرانند که در زندان وضعیت سلامت و ادامه درمان او چگونه خواهد شد.»

مهدی رجبیان، آهنگساز و نوازنده سه تار و حسین رجبیان فیلم ساز به همراه یوسف عمادی، آهنگ ساز و نوازنده سه تار در تاریخ ۱۳ مهرماه ۱۳۹۲ در دفتر کارشان بازداشت شدند و بیش از دو ماه در سلول انفرادی بند دو– الف سپاه پاسداران تحت بازجویی بودند. در زمان بازداشت استودیوی شخصی آقای رجبیان به همراه تمام هاردهای محتوی صداهای ضبط شده و حاصل کارشان توقیف شد. هر کدام از آنها به قید وثیقه تا زمان صدور رای از زندان آزاد شدند.

هر سه هنرمند در اردبیهشت ماه ۱۳۹۴ در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه به اتهام توهین به مقدسات و تبلیغ علیه نظام به شش سال زندان و پرداخت جریمه نقدی ۲۰ میلیون تومانی محکوم شدند. این حکم در اسفند ماه ۱۳۹۴ در دادگاه تجدید نظر در شعبه ۵۴ دادگاه انقلاب به سه سال حبس تعزیری و سه سال حبس تعلیقی تغییر کرد و جریمه نقدی عینا تایید شد. آنها نزدیک به سه ماه پس از صدور حکم دادگاه تجدید نظر برای اجرای حکم به زندان فراخوانده شدند. مهدی و حسین رجبیان پس از دریافت احضاریه ای برای اجرای حکم، روز ۱۵ خرداد ماه ۱۳۹۵ خود را  به زندان اوین معرفی کردند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.