اعتصاب و تجمع ۲۰۰ تن از کارگران شرکت قالب‌های صنعتی سایپا

 روز دوشنبه ۱۷ آبان حدود ۲۰۰ تن از کارگران شرکت قالب‌های صنعتی سایپا در اعتراض به وضعیت حقوق و مزایای خود تجمع کردند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از فردا، یکی از کارگران معترض گفت حدود دو سال است برخی مزایای پرداختی به صدها کارگر این شرکت قطع شده و این در حالی است که حقوق پرداختی به آنها پایین است، پرداخت آکورد و بهره‌وری ماهانه به کارگران متوقف شده است و بن‌ کارت‌های ماهانه نیز شارژ نمی‌شوند.

به نوشته فارس، اکثر کارگران شاغل در شرکت قالب‌های صنعتی سایپا پیمانی و روزمزد هستند و در عین حال بازنشستگان نیز برای دریافت سنوات خود با مشکل روبه‌رو هستند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران در این زمینه خبر داد که صدها تن از کارگران شرکت قالب‌های صنعتی سایپا صبح روز دوشنبه با دست کشیدن از کار در مقابل ساختمان اداری این کارخانه تجمع کردند.

به نوشته سایت اتحاد، متعلق به اتحادیه آزاد کارگران ایران، اعتصاب کارگران پس از آن انجام شد که وعده مدیریت شرکت قالب های صنعتی سایپا برای افزایش دستمزد آنان تحقق نیافت و تنها ۱۰ کیلوگرم برنج به ازای هر کارگر توزیع شد.

بر اساس این گزارش، این اقدام نارضایتی کارگران را به همراه داشت و آنان اعلام کردند خواستار افزایش دستمزد هستند، نه دریافت ۱۰ کیلو برنج.

به دنبال اعتراض کارگران، مدیریت شرکت در نشستی با نمایندگان آنان تنها با «پرداخت بن، آکورد و سختی کار» موافقت کرد. اما کارگران بر خواست خود پافشاری کردند که مخالفت مدیریت شرکت، اعتصاب آنان در روز دوشنبه را به همراه داشت.

۱۵۰۰ کارگر این گروه صنعتی بزرگ از اواخر سال گذشته، خواستار افزایش حقوق ماهیانه خود شده بودند و مدیریت شرکت در پاسخ به این خواسته اعلام کرده بود پس از تعیین حداقل دستمزد سال ۹۵، مبلغی را به آن اضافه خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، اما در فروردین امسال و به دنبال آنچه «بی‌توجهی مدیریت شرکت قالب‌های صنعتی سایپا» به خواست کارگران برای «افزایش دستمزد» عنوان شد، کارگران یکی از سالن‌های تولیدی این واحد به مدت دو روز اعتصاب کردند.

به نوشته سایت اتحاد، مدیریت شرکت قالب‌های صنعتی سایپا در واکنش به این اعتصاب دو روزه به منظور جلوگیری از گسترش آن به سایر قسمت‌ها، با این بهانه که افزایش دستمزد نیاز به هماهنگی با شرکت مادر (شرکت سایپا) دارد و زمان‌بر است از کارگران اعتصابی مهلت سه ماهه‌ای را برای رسیدگی به مطالبات‌شان خواست که آنها موافقت کردند و به اعتصاب خود پایان دادند.

بر اساس این گزارش، اما در طول ماه‌های گذشته، مدیریت شرکت به جای افزایش حقوق ماهیانه کارگران، اقدام به پرداخت بن ماکارونی و روغن مایع کرد و همزمان پرداخت مساعده و حقوق ماهانه کارگران نیز به طور مداوم با تاخیر انجام شد.

سایت اتحاد نوشت: اقدامات مدیریت شرکت در ماه‌های گذشته موجب نارضایتی کارگران شده بود.

در سالیان اخیر، شماری از کارخانه‌ها و معادن بزرگ و کوچک در شهرهای ایران شاهد اعتراض‌های صنفی یا اعتصاب‌های کارگران بوده‌اند.

این اعتراض‌ها و اعتصاب‌ها به دلایل گوناگون مانند تاخیر در پرداخت دستمزد و مزایا، پایین بودن دستمزدها، خصوصی‌سازی و اخراج‌ها صورت گرفته‌اند.

در همین ارتباط، خبرگزاری ایلنا روز دوشنبه خبر داد که ۱۰۰ تن از کارگران کارخانه سیمان در دشتستان در اعتراض به پایین بودن دستمزدشان، تغییر ساعات اضافه کاری و تاخیر در پرداخت مزایا اقدام به برپایی تجمع کردند.

همچنین گروهی از کارگران پیمانی قطار شهری کرج روز یکشنبه در ادامه بی‌توجهی کارفرما به پرداخت معوقات یک ساله مزدشان، در مقابل ساختمان استانداری البرز دست به اعتراض زدند.

پیش از این نیز گزارش‌هایی در مورد تجمع و یا اعتصاب کارگران در شاهرود، تبریز، یاسوج، قزوین، زاهدان، اراک و مشهد در چند روز اخیر در رسانه‌ها منتشر شده است.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.