خطر بیکاری ۳۵۰۰ کارگر صنعت قند و شکر را تهدید می‌کند

تداوم بحران در واحدهای تولیدی و صنعتی ایران ۳۵۰۰ کارگر صنعت قند و شکر را در آستانه بیکاری قرار داده است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از زمانه، غلامحسین بهمئی دبیرکل انجمن صنفی تولیدکنندگان شکر سه‌شنبه گفت که «کارخانجات شکر دو سال است که فعالیت‌شان یا کم و یا متوقف شده است.»

او کمبود نقدینگی و عدم دسترسی به مواد اولیه با قیمت مناسب را از مشکلات اصلی صنعت قند و شکر دانست. به گفته بهمئی این وضعیت شرایط را برای کارگران این بخش بسیار سخت کرده است.

دبیرکل انجمن صنفی تولیدکنندگان شکر کارگران شاغل در این بخش را حدود ۳۵۰۰ نفر اعلام کرد و گفت که در صورت عدم توجه دولت به این صنعت، این کارگران بیکار خواهند شد.

بهمئی سیاست‌های دولت را عامل اصلی بحران در صنعت قند و شکر دانست. به گفته او دولت امسال ۷۰۰ هزار تن شکر وارد کرده اما کارخانه‌های تصفیه شکر سهمی از این واردات نداشته‌اند.

دبیرکل انجمن صنفی تولیدکنندگان شکر گفت که دولت شکرهای وارداتی را به به چغندرکاران و شرکت بازرگانی می دهد.

تعطیلی زنجیره‌ای کارخانه‌های قند و شکر

پیش از این نیز فعالان صنفی صنعت قند و شکر از توزیع انحصاری شکر وارداتی انتقاد کرده بودند.

هیات دولت تابستان امسال و به دنبال افزایش قیمت شکر در بازار، اعلام کرد که برای کنترل قیمت میزان واردات شکر را افزایش خواهد داد.

افزایش واردات شکر در دهه‌های گذشته صنعت قند و شکر ایران را تعطیل و نیمه‌تعطیل کرده است. پس از موج نخست تعطیلی کارخانه‌های قند و شکر در دهه ۷۰، این صنعت بار دیگر در سال‌های گذشته با بحران روبرو شده است.

برپایه گزارش‌های منتشر شده ۱۱ کارخانه تولید قند و شکر طی دو سال گذشته در ایران تعطیل شده و یا فعالیت خود را کاهش داده‌اند.

قاسم فلاحتی دبیر انجمن صنفی کارفرمایی تصفیه‌کنندگان شکر خام مرداد امسال تعداد کارخانه‌های فعال صنعت قند و شکر را ۱۴ واحد اعلام کرده و گفته بود که از این تعداد «شش کارخانه تصفیه قند به صورت کامل تعطیل شده‌اند».

تعطیلی کارخانه‌ها در ایران در حالی ادامه دارد که دولت وعده کرده است با تزریق ۱۶ هزار میلیارد تومان به بخش تولیدی، امکان دسترسی به رشد اقتصادی ۵ درصد را فراهم کند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.