مرگ سالانه ۶۴ هزار ایرانی بر اثر مصرف دخانیات

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سیگار را عامل اصلی سرطان ریه و افزایش خطر سکته های قلبی و مغزی دانست و تصریح کرد سالانه حدود ۶۴ هزار نفر در کشور براثر استعمال دخانیان جان خود را از دست می دهد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از ایرنا، وی با بیان اینکه سالانه ۶۳ میلیارد نرخ سیگار در کشور مصرف می شود خاطرنشان کرد هر یک میلیون نرخ یک نفر را به کام مرگ می کشاند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت سالانه شش میلیون نفر در دنیا براثر مصرف دخانیات و ۶۰۰ هزار نفر دیگر نیز براثر دود دست دوم فوت می کنند.

وی با بیان اینکه سالانه در دنیا ۱۷ میلیون نفر براثر بیماری های قلبی و عروقی، پنج میلیون نفر بیماری های تنفسی و دومیلیون نفر براثر سرطان جان خود را از دست می دهند تصریح کرد در همه این بیماری ها مصرف دخانیات به عنوان یک عامل اصلی محسوب می شود.

دکتر سیاری،سیگار را عامل اصلی ۹۰ درصد از سرطان ریه دانست و افزود: مصرف سیگار خطر سکته های قلبی و مغزی را بین دو تا چهار برابر افزایش می دهد و افرادی که از زیر ۱۸ سالگی سیگار را شروع می کنند به طور متوسط بین ۱۰ تا ۲۰ سال کمتر عمر می کنند.

وی ، مصرف قلیان و اضافه کردن مواد معطر به آن را بسیار خطرناک دانست و تصریح کرد هر قلیان معادل ۴۰ نخ سیگار ضرر دارد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی بر تلاش برای ممنوع کردن مصرف قلیان و افزودن مواد معطر به آن تاکید کرد.

وی با تقدیر از اقدام سال گذشته مجلس شورای اسلامی برای افزایش قیمت سیگار وارداتی و تولید داخل ،اظهار امیدواری کرد که امسال نیز با این اقدام، گامی در کاهش مصرف سیگار برداشته شود.

دکتر سیاری ،مبارزه با قاچاق سیگار، جلوگیری از تبلیغات گول زننده و آشنایی مردم با عوارض مصرف دخانیات ، جلوگیری از مصرف دخانیات در اماکن عمومی ، نفروختن سیگار به افراد زیر ۱۸ سال را از جمله راهکارهای سازمان بهداشت جهانی برای مبارزه با دخانیات عنوان کرد.

هفتمین کنفرانس اعضاء کنوانسیون کنترل دخانیات با شرکت نمایندگانی از ۱۸۰ کشور از روز یکشنبه هفته گذشته به مدت یک هفته در دهلی نو ادامه دارد.

هیاتی شامل نمایندگانی از وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی ،وزارت امور خارجه و وزارت امور اقتصادی و دارایی کشور در این کنفرانس شرکت کرده است .

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.