کمند آگاهی، شهروند بهایی، از دانشگاه اخراج شد

کمند آگاهی، شهروند بهایی ساکن اصفهان، پس از ۴۰ روز حضور در دانشگاه و احراز هویت مذهبی وی به عنوان یک بهایی از دانشگاه اخراج شد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از بهایی نیوز، کمند آگاهی در حالی از دانشگاه غیرانتفاعی هشت بهشت اصفهان در رشته کارشناسی پیوسته روانشناسی اخراج شد که مسئولین این دانشگاه چندین بار از وی خواستند که عنوان کند مسلمان است تا از دانشگاه اخراج نشود.

به گفته یک منبع نزدیک به این شهروند بهایی: “مسئولین دانشگاه با وجود نقص در پرونده کمند آگاهی به وی از طرف دانشگاه مسیج دادند که جهت ثبت نامه به دانشگاه مراجعه کند.” این منبع مطلع افزود که ” اما دو هفته پیش از دانشگاه با وی تماس میگیرند تا به اتاق شماره ۵۹ دانشگاه که دفتر ریاست دانشگاه می باشد مراجعه کند و پس از حضور وی رئیس دانشگاه از او می پرسد که برای عزاداری امام حسین کجا رفته و به کدام مسجد می رود؟ که کمند آگاهی به او می گوید که هیچ جا و به همین دلیل رئیس دانشگاه نیز با گفتن آهان یک لبخندی به وی می زند و می گوید که از سازمان سنجش یه نامه اومده که شما صلاحیت ادامه تحصیل ندارید،همون موقع فهمیدم یا علتش سیاسی هست یا اعتقادی که الان فهمیدم بهایی هستی.”

به گفته این منبع مطلع: ” رئیس و منشی رئیس دانشگاه یک ساعت با این شهروند بهایی صحبت می کند و از وی می خواهند که یک نامه بنویسد که مسلمان هستم و یا یکبار دیگر نیز می گویند که یک نامه بنویسد که مسلمان است و بعدش یک نامه دیگر بنویسد و نامه قبلی را تکذیب کند تا بتواند به تحصیل ادامه دهد و مدیر تنها نامه اول را ارسال می کند که کمند آگاهی عنوان می کند که من نمیخواهم به هر قیمتی درس بخوانم و اعتقاداتم را بخاطر دانشگاه رفتن زیر پا بگذارم”.

بنابر این گزارش این شهروند محروم از تحصیل پس از یک هفته مجدد از سوی قسمت آموزش دانشگاه فراخوانده می شود و به وی عنوان می کنند که از حراست دانشگاه اعلام کرده اند که وی از دانشگاه اخراج است و باید کارهای اخراج شدنش را انجام دهد.

به گفته این منبع نزدیک به این شهروند بهایی: “ریاست دانشگاه زمانی که متوجه شد که کمند آگاهی همراه مادرشان به دانشگاه مراجعه کرده و شاهد آن شد که وی به دنبال نامه دلیل اخراج از دانشگاه می باشد به این دانشجوی محروم از تحصیل عنوان می کند که فعلا برود سرکلاس بعدا دلیل اخراج را خواهد گفت اما پس از یک هفته این شهروند بهایی مجدد به دفتر ریاست دانشگاه مراجعه می کند و منشی رئیس عنوان می کند که ریاست دانشگاه به هیچ عنوان قصد ملاقات با وی را ندارد و او صددرصد اخراج می باشد و هیچ نامه ی نیز داده نمی شود . این در حالی است که دفتر آموزش دانشگاه نیز برخورد نامناسبی با این شهروند بهایی داشتند و با توهین و داد زدن های عنوان می کردند که وی حقش است که از دانشگاه اخراج شود و هیچ مدرکی نیز به وی داده نخواهد شد و با وجود آنکه این شهروند بهایی تقاضای دیدار با رئیس دانشگاه و مسئولین حراست را نیز داشت به وی عنوان کردند که هیچ کس وی را نخواهد دید.”

بنابر این گزارش کمند آگاهی با وجود درخواست بازپس گرفتن شهریه خود که اعلام کرده بودند به این شهروند بهایی خواهند داد اما تاکنون با وجود مراجعات بسیار مبلغ شهریه بازپس داده نشده است.

این شهروند بهایی پیشتر نیز درتاریخ ۱۰ تیرماه سال گذشته در سن ۱۷ سالگی از دبیرستان صفورا به دلیل بهایی بودن نیز اخراج شده بود.

طی روزهای گذشته بیش از دو هزار شهروند بهایی در نامه ی به حسن روحانی خواستار بهبود شرایط تحصیل برای بهائیان در ایران داشته اند که مجموعه بهایی نیوز آن را منتشر کرده است.پس از انقلاب اسلامی در ایران تا به امروز بیش از صدهزار شهروند بهایی از ادامه تحصیل منع شده اند.

محرومیت از تحصیل بهاییان در دانشگاه‌های ایران با استناد به مصوبه‌ی ششم اسفند ۱۳۶۹ “شورای عالی انقلاب فرهنگی” صورت می‌گیرد که بهاییان را علاوه بر محرومیت از اشتغال در اماکن دولتی، از تحصیلات دانشگاهی نیز محروم می‌کند.

بر اساس بند سوم این مصوبه، نه تنها باید از ثبت نام بهاییان در دانشگاه‌ها جلوگیری به عمل آید بلکه چنان‌چه هویت بهایی فردی بعد از ثبت نام و “هنگام تحصیل” نیز احراز گردد، باید از تحصیل محروم شود.

محرومیت شهروندان بهایی پس از انقلاب اسلامی و اعلام انقلاب فرهنگی در ایران به صورت سیستماتیک اجرا شده است.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.