تجمع کارگران مقابل مجلس در اعتراض به اصلاح قانون کار

صبح امروز کارگران در اعتراض به اصلاح قانون کار مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از ایلنا، هوای شهر تهران همچنان آلوده است؛ اما کارگران با وجود این آلودگی مفرط و سختی در نفس کشیدن، کوتاه نیامدند. امروز بیرون آمدند و اعتراض خود را با صدای بلند فریاد زدند. اعتراضی که هفته‌هاست جریان دارد و امروز بلندتر از همیشه با صدای رسای اتحاد کارگری، به گوش کرسی‌نشینان مجلس رسید.

از چند روز پیش، فراخوان این تجمع در رسانه ها و فضای مجازی منتشر و دست به دست می‌شد؛ فراخوان این تجمع را کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران به همراه کانون بازنشستگان و مستمری‌بگیران تهران صادر کرد و از همه کارگران خواست که با حضور حداکثری، مقابل لوایح و تصمیمات ضدکارگری بایستند.

و امروز همه آمده بودند، از همه تشکل های کارگری بودند؛ کارگران جنوب و پروژه‌ای؛ کارگران واحدهای تولیدی شهرری و اسلامشهر و کارگران حمل و نقل و اتوبوسرانی. چیزی که از هر چیز دیگر مشهودتر بود، اتحاد و همبستگی کارگران از گروه‌ها و طیف‌های مختلف بود، همه یک‌صدا شعار می‌دادند و اعتراض می‌کردند: طرح ادغام، غارت اندوخته کارگران؛ قرارداد موقت، بردگی کارگر؛ و یا اصلاح نه، اجرای قانون کار.

دردهای مشترک فضایی به وجود آورده که صداهای اعتراض هماهنگ و هم‌صدا به گوش مجلسی‌ها برسد. اول افرادی سخنرانی کردند، بعد قطعنامه قرائت شد و در نهایت کارگران در حالی که پلاکاردهایی در دست داشتند و شعار سر می‌دادند، صحن جلوی مجلس را چندین بار طی کردند.

همانطور که در قطعنامه این تجمع آمده، اعتراض کارگران هم به لایحه اصلاح قانون کار است، هم به طرح ادغام منابع تامین اجتماعی در بیمه سلامت و هم به لایحه گسترش مناطق آزاد. این اعتراض‌ها در پلاکاردها هم دیده می‌شود. مطالبات کارگران گسترده تر از این‌هاست، گاهی شعارها رنگ و بوی بیشتری به خود می‌گیرد: کارگر، معلم اتحاد، اتحاد؛ اعتراض، اعتصاب، تشکل مستقل حق مسلم ماست؛ کارگر اخراجی شاغل باید گردد و …

این حضور گسترده، نویدبخش امیدی تازه است. شاید بیست و پنجم آبان ماه سرآغازی باشد برای همبستگی دستمزدبگیرانی که نه تنها از شرایط فعلی به ستوه آمده‌اند، بلکه نگران دست‌اندازی‌ها و تعرضات مسئولان و مقامات هم هستند. شاید، تنها این همبستگی و فقط این همبستگی بتواند روزی به سرانجام برسد و کارگران ایران به حداقل‌هایی که از آن محرومند، دست پیدا کنند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.