سی ماه بی‌خبری از وضعیت یک زندانی سیاسی در کرمانشاه

با گذشت سی ماه از دستگیری یک زندانی سیاسی از سوی نیروهای امنیتی در کرمانشاه، همچنان از وضعیت وی اطلاعی در دست نیست.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، یک زندانی سیاسی به نام سیوان رحیمی در حدود سی ماه پیش از سوی نیروهای امنیتی در یکی از مناطق مرزی کرمانشاه بازداشت شده است اما دادستانی و زندان مرکزی کرمانشاه از سرنوشت او ابراز بی‌اطلاعی می‌کنند.

شبکه حقوق بشر کردستان در گزارشی گفت: “سیوان رحیمی، زندانی سیاسی سابق کرد در تاریخ ۱۱ خردادماه سال ۹۳ در یکی از مناطق مرزی استان کرمانشاه در طی یک درگیری توسط نیروهای سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران در حالی‌که به شدت زخمی شده بود، بازداشت شد. بعد از انتشار خبر این درگیری در تعدادی از رسانه‌های کردی، شایعاتی منتشر شد که گویا او در این درگیری به قتل رسیده است اما بعد از حدود ۱۹ ماه بی‌خبری مشخص شد که وی در زندان مرکزی کرمانشاه مشهور به زندان دیزل‌آباد و در بند ۱۰ این زندان نگهداری می‌شود.

 یکی از زندانیان که چند روزی با وی در سلول‌های انفرادی بند ۱۰ زندان دیزل‌آباد نگهداری شده بعد از انتقال به زندان مرکزی سنندج به همبندی‌های سابق سیوان رحیمی اطلاع داده که او در حین بازداشت زخمی شده و الان در شرایط کاملا امنیتی در بند ۱۰ نگهداری می‌شود و از حق تماس با خانواده و دیگر زندانیان محروم می‌باشد. بند ۱۰، مشهور به بند ادب، دارای چندین سلول انفرادی برای نگهداری زندانیانی جرایم خطرناک است و همچنین زندانیان محکوم به اعدام را شب قبل از اجرای حکم به سلول‌های این بند منتقل می‌کنند.

به گفته‌ این منبع: بعد از اطلاع خانواده از زنده بودن فرزندشان در دی‌ماه سال گذشته (۹۴)، آنان به ستاد خبری اداره اطلاعات کرمانشاه مراجعه کرده و خواستار اطلاع از سرنوشت فرزندشان شدند. ماموران امنیتی بعد از اصرار شدید خانواده فیلم کوتاهی از زمان بازجویی‌های او را در بازداشتگاه ستاد خبری اداره اطلاعات کرمانشاه مشهور به بازداشتگاه میدان نفت به خانواده نشان داده و اعلام کرده بودند که او زنده است و پرونده‌ وی به اتهام محاربه از طریق عضویت در پژاک در دادگاه انقلاب کرمانشاه در حال رسیدگی است و تا زمان صدور حکم تنها با اجازه دادستان کرمانشاه قادر به ملاقات با فرزندانشان خواهند بود.

این منبع در ادامه افزود: در طول یک سال  گذشته بارها خانواده‌ این زندانی سیاسی به  همراه یک وکیل به دادستانی و زندان مرکزی کرمانشاه مراجعه کرده و خواستار ملاقات با فرزندشان شده‌اند اما هر‌بار مسئولین زندان و دادستانی کرمانشاه از وجود چنین شخصی در زندان مرکزی کرمانشاه ابراز بی‌اطلاعی می‌کنند و تاکنون تلاش‌های خانواده برای اطلاع از سرنوشت فرزندشان بی‌نتیجه بوده است.

 اسم «سیوان رحیمی» در میان «لیست زندانیان محبوس در  بند ۱۰ زندان مرکزی کرمانشاه» به اتهام «محاربه» ثبت شده است اما از روند دادگاهی وی اطلاعی به دست نیامده است.

«سیوان رحیمی، ۲۶ ساله  اهل روستای نگل از توابع «بخش کلاترزان شهرستان سنندج» پیشتر در ۱۸ فرودین‌ماه سال ۸۸  در روستای نگل به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد و بعد از یک ماه نگهداری در سلولهای انفرادی اداره‌ی اطلاعات سنندج به زندان مرکزی سنندج منتقل شد. شعبه‌ یک دادگاه انقلاب شهر سنندج به ریاست قاضی بابایی او را به این اتهام به ۶ سال حبس محکوم کرد که این حکم با اعتراض وی در دادگاه تجدید‌نظر سنندج به دو سال کاهش پیدا کرد. او بعد از تحمل دو سال حبس از زندان مرکزی سنندج آزاد شد.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.