انتقال آیت‌الله نکونام به خارج از زندان؛ بی‌خبری از وضعیت این روحانی منتقد

آیت‌الله محمدرضا نکونام، استاد حوزه علمیه قم که در زندان ساحلی قم به‌سر می‌برد شب گذشته به مکان نامعلومی منتقل شده است.

  به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل ازکلمه، نیروهای امنیتی شب گذشته، آیت‌الله نکونام را از زندان ساحلی شهر قم خارج کرده اند و مشخص نیست که این استاد دربند حوزه به بیمارستان منتقل شده یا در مکانی دیگر نگهداری می‌شود.

بازداشت این مرجع تقلید شیعه، موجی از نارضایتی‌ها در حوزه‌های علمیه ایجاد کرده و شاگردان وی در این باره می‌گویند که به نظر می‌رسد سخنان گهربار امام راحل به وقوع پیوسته و برخی از نهادهای حساس کشور «بدست نااهلان و نامحرمان» افتاده است.

روز چهارشنبه کلمه خبر داده بود که وضعیت جسمی آیت‌الله نکونام، در بند ویژه روحانیت زندان قم نامساعد است.

این استاد حوزه محبوس که علاوه بر بیماری و سن بالا بیش از یک سوم محکومیت خود را تحمل کرده است که قانونا می‌تواند مشمول قانون آزادی مشروط شود اما تحت فشار مافیای قدرت در حوزه‌های علمیه و نهادهای امنیتی موازی از آزادی وی ممانعت می‌شود.

این مدرس حوزه علمیه قم که هنگام بازداشت در سلامت کامل به سر می‌برد، از تاریخ ۱۲ اسفند سال ۹۳ تا کنون به بیماری‌های مختلفی از جمله فشار و قند خون بالا، لمس شدن طرف چپ بدن، کم شدن بینایی، نارسایی در کارکرد قلب، کلیه ها، تیروئید و کبد مبتلا شده است. بیماری‌هایی که همه ناشی از عوارض سکته مغزی وی در انفرادی دادگاه ویژه روحانیت است.

آیت الله نکونام اولین بار در دی ماه سال ۹۳، پس از آنکه از مواضع آیت الله مکارم شیرازی علیه اینترنت پرسرعت انتقاد کرد، بازداشت شد. هرچند مکارم چندی بعد، ارتباط خود با این موضوع را رد کرد.

با این حال آیت‌الله نکونام بدون شاکی خصوصی و در دادگاهی که هیچ جزئیاتی از آن تاکنون برای افکار عمومی روشن نشده، به دو سال حبس محکوم شده بود که پس از اعتراض دادستانی، به پنج سال افزایش پیدا کرد.

وی در پایان سال ۹۳، در پی وخامت حالش پس از سکته مغزی از زندان آزاد شد. اما انتشار مطلبی در روزنامه قانون در فروردین ماه به بازداشت دوباره وی منتهی شد.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.