وکیل عالیه مطلب‌زاده خطاب به وزیر اطلاعات: اتهام موکلم همچنان نامشخص است

عالیه مطلب‌زاده، عکاس و فعال حقوق زنان که در بازداشت به سر می‌برد، پنج روز پس از بازداشتش برای دومین‌بار با خانواده خود تماس گرفته و از ادامه بازداشتش در بند ۲۰۹ (زیر نظر وزارت اطلاعات) خبر داده است. او همچنان از اتهام خود بی‌خبر بوده است.

به گزارش تارنگار حقوق  بشر در ایران به نقل از زمانه، بازداشت عالیه‌ مطلب‌زاده بدون مشخص شدن مورد یا موارد دقیق اتهامی او باعث شده است تا امیرسالار داودی که وکالت خانم مطلب‌زاده را بر عهده دارد نامه‌ای خطاب به محمود علوی، وزیر اطلاعات بنویسد و از او بخواهد تا به این موضوع رسیدگی کند.

عالیه مطلب‌زاده نیز خود پیش از بازادشت نامه‌ای برای وزیر اطلاعات نوشته بود تا به ورود غیر‌قانونی مأموران این وزارتخانه به خانه‌اش و وسایل غیر‌مرتبط ضبط شده رسیدگی کند که به گفته صدرا عبداللهی، همسر خانم مطلب‌زاده، این نامه به جای قانونی کردن روال ماجرا، باعث تهدید بیش‌تر شده است.

ح‍الا اما امیر‌سالار داودی، وکیل دادگستری، به نام عدالت برای وزیر اطلاعات نامه نوشته است و با شرح آن‌چه بر موکلش، عالیه مطلب‌زاده گذشته، خواستار رسیدگی او به موضوع شده است.

داودی با معرفی خانم مطلب‌زاده به عنوان یک فعال مهم حوزه حقوق بانوان، با ابراز تأسف و ناخشنودی از بازداشت او به فاصله یک روز از روز جهانی منع خشونت علیه زنان، از محمود علوی خواسته است تا دستور دهد مقامات تحت فرمانش، «حقوق شهروندی و دفاعی» عالیه مطلب‌زاده را تمام و کمال مراعات کنند.

او ضمن تأکید بر بی‌اطلاع بودنش از اتهام موکل خود نوشته است که این بی‌اطلاعی در حالی‌ است که ضابطین قضایی و مقامات قضایی می‌بایست در اسرع زمان ممکن پس از بازداشت فرد، او را تفهیم اتهام کنند: «متأسفانه در خصوص موکل اینجانب چنین استاندارد قضایی‌ای تا‌کنون معمول نگردیده است یا اگر هم معمول گردیده است، اینجانب بی‌اطلاع هستم و این بی‌اطلاعی البته به واسطه عدم امکان موکلم در برقراری تماس است.»

امیرسالار داودی همچنین این سوال را مطرح کرده است که اگر اتهامی متوجه موکلش بوده، چرا از روز اول بازداشت نشده است: «از طرفی همچنان یک سوال به وجهی جدی مطرح است و آن این‌که چنانچه بانو مطلب‌زاده اتهامی متوجه‌شان بوده است، چرا همان بار اول که همکاران شما به منزل ایشان ورود کرده‌اند یا چند روز بعد او را ملاقات نموده‌اند، اقدام به بازداشت ایشان نکرده‌اند؟»

متن این نامه در پی می‌آید:

وزیر محترم اطلاعات دولت یازدهم،

جناب آقای دکتر محمود علوی،

با سلام و تحیات…

احتراما، همان‌طور که استحضار دارید، بانو عالیه مطلب‌زاده، از فعالان حوزه حقوق بانوان و در سطحی اعلی حقوق بشر، چند روز پیش از سوی نیروهای تحت فرمان جنابعالی به بهانه استرداد وسایل توقیف کرده از مشار الیها به مقر اصلی اداره اطلاعات تهران احضار و متعاقبا بازداشت و روانه دادسرای امنیت (شهید مقدس ـ دادسرای ناحیه ۳۳ ) گردیده و علی‌الظاهر با قرار بازداشت مواجهه شده و هم اکنون در مکانی نا‌معلوم اقامت دارد.

چه این‌که حدود یک ماه پیشتر نیز نیروهای عملیاتی وزارت متبوع جناب عالی به منزل موکله‌ام یعنی بانو مطلب‌زاده وارد و منزل ایشان را تحت بازرسی و تجسس قرار داده و سپس ضمن این‌که برخی وسایل ایشان و همسرشان را با خود می‌برند، تأکید می‌کنند که چند روز بعد بانو مطلب‌زاده به مقر اصلی وزارت اطلاعات مراجعه نماید که البته این اتفاق رخ داده و بانو مطلب‌زاده با مراجعه به محل تعیین شده با همکاران شما گفت‌و‌گو کرده و سر آخر، بعد از چند ساعت موکله‌ام همان روز به منزل باز می‌گردد ….

علی ای حال نظر به معروضات پیش گفته متعاقب سپری شدن سه روز از عدم بازگشت بانو عالیه مطلب‌زاده، نگرانی‌های اینجانب از وضعیت ایشان متزاید گردیده است و خاصه این‌که همچنان از دلیل یا دلایل بازداشت این بانوی فعال و مصلح و ارزشمند بی‌اطلاع هستم و خود او نیز در تنها تماس برقرار کرده‌اش مقارن انتقال به دادسرای امنیت از دلیل یا دلایل بازداشتش بی‌اطلاع بوده است.

این بی‌اطلاعی در حالی است که ضابطین قضایی و مقامات قضایی می بایست در اسرع زمان ممکن پس از بازداشت فرد، او را تفهیم اتهام نمایند که متأسفانه در خصوص موکله اینجانب چنین استاندارد قضایی‌ای تا‌کنون معمول نگردیده است و یا اگر هم معمول گردیده است، اینجانب بی‌اطلاع هستم و این بی‌اطلاعی البته به واسطه عدم امکان موکله‌ام در برقراری تماس است ….

از طرفی همچنان یک علامت سوال به وجهی جدی مطرح است و آن این‌که چنان‌چه بانو مطلب‌زاده اتهامی متوجه‌شان بوده است، چرا همان بار اول که همکاران شما به منزل ایشان ورود کرده‌اند و یا چند روز بعد او را ملاقات نموده‌اند، اقدام به بازداشت ایشان نکرده‌اند؟!

در انتها ضمن ابراز ناخشنودی از بازداشت موکله‌ام به عنوان یک فعال مهم حوزه حقوق بانوان و منع خشونت علیه بانوان به فاصله یک روز از روز جهانی منع خشونت علیه بانوان، رجاء واثق دارم تا در اعجل زمان ممکن دستور فرمایید تا مقامات تحت فرمان شما حقوق شهروندی و دفاعی موکله‌ام را تمام و کمال و همان‌طور که از جنابعالی به عنوان احدی از وزرای خوشنام دولت یازدهم انتظار است، مراعات نمایند.

با تجدید احترام

امیرسالار داودی،
وکیل دادگستری

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.