ناامنی غذایی در پانزده استان ایران

۱۵ استان ایران در وضعیت غذایی «نسبتا ناامن» و «بسیار ناامن» قرار دارند، اما یک مقام مسئول در وزارت بهداشت و درمان می‌گوید که ناامنی غذایی در ایران پنج درصد است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از رادیو زمانه، آخرین گزارش بانک مرکزی از سرانه مصرف مواد غذایی و آشامیدنی در ایران بیانگر «کاهش سرانه مواد غذایی» است. پیش از این مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز از «ناامنی غذایی» ۹ دهک خانوارهای روستایی خبر داده بود.

اما زهرا عبداللهی مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت و درمان جمعه ۱۲ آذر به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گفت که تنها ۵ درصد جمعیت ایران با ناامنی غذایی روبرو است.

او منبع این اطلاعات را «فائو» – سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد- معرفی کرد. عبداللهی با بیان اینکه « ما مشکلی از لحاظ امنیت غذایی نداریم» گفت: «یعنی ایران کشوری نیست که قحطی و گرسنگی داشته باشید».

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت و درمان مشکل جامعه ایران را «دریافت بیش از حد انرژی» عنوان کرد و گفت که «مشکل اصلی ما بیش‌خواری و چاقی و بد خوری است.»
به گفته عبداللهی دولت در دو دهه گذشته توانسته مسئله سوء تغذیه را هم حل کند. او گفت که ۷۵ درصد مشکل سوء تغذیه در ایران کنترل شده است.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در حالی از کنترل مسئله سوء تغذیه در ایران خبر داده که چندی پیش خواستار توزیع مواد غذایی اساسی از جمله شیر و لبنیات به صورت یارانه‌ای شده بود.

او آن‌زمان گفته بود که کاهش مصرف لبنیات سلامت بخشی از جامعه را تهدید می‌کند. برپایه گزارش نهادهای رسمی سرانه مصرف لبنیات در ایران طی پنج سال گذشته حدود ۳۷ درصد کاهش یافته است.

همچنین گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که میانگین سرانه مصرف مواد غذایی و خوراکی به نسبت یک دهه گذشته ۴۷ کیلوگرم کمتر شده است.

عبداللهی کاهش مصرف مواد غذایی خانوارها را تائید کرده و گفته است که در استان‌های کم‌برخوردار‌تر و محروم، مسئله امنیت غذایی با مشکلات بیشتری روبرو است.

به گفته او «استان‌های جنوبی» بیش از سایر مناطق ایران با مسئله سوء تغذیه و ناامنی غذایی روبرو هستند.

براساس نتایج یک بررسی که توسط وزارت بهداشت صورت گرفته هرمزگان، کهگیلویه و بویراحمد و سیستان و بلوچستان استان‌های «بسیار ناامن غذایی» و خوزستان، کرمان، ایلام و بوشهر استان‌های «ناامن غذایی» به شمار می‌آیند.

علاوه بر این خراسان جنوبی، فارس، کردستان، لرستان، اردبیل، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری و اردبیل هم به لحاظ غذایی در وضعیت «نسبتا ناامن» قرار دارند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.