مراسم اعدام سنندج تماشاچی نداشت، همراهی بی نظیر مردم قاتل را از چوبه دار پایین آورد

حضور ده‌ها نفر از اقشار مختلف مردم روبه روی زندان مرکزی سنندج به همراه خانواده جوان ۲۲ ساله‌ای که در سن ۱۷ سالگی و در یک نزاع خیابانی مرتکب قتل شده بود، منجر به گذشت خانواده‌ای شد که رفته بودند تا در مراسم اعدام قاتل تنها فرزندشان شرکت کنند. کینه‌ای که جوان قاتل را لحظه به لحظه به مرگ نزدیک می‌کرد، با درخواست مردمی که فقط برای تماشا نرفته بودند، در آخرین لحظات به زیبایی بخشش تبدیل شد.
پدر قاتل که ساعت پنج صبح به همراه خانواده‌اش برای اجرای حکم رفته و خود طناب دار را بر گردن قاتل انداخته بود، آن را باز کرد و به این جوان فرصت دوباره برای زندگی داد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از  ایرنا، از ساعات اولیه بامداد روز یک شنبه ۱۲ دی ده‌ها نفر از مردم کردستان به همراه خانواده «اورامی‌نژاد» به منظور جلب رضایت خانواده مقتول، روبه روی زندان مرکزی سنندج تجمع کرده بودند.

بنابراین گزارش، شب قبل از آن نیز برخی افراد با هدف انسان دوستی، در مسجد جامع «حسن آباد» حضور داشتند و پدر بزرگ متوفی قول مساعد داده بود تا برای گرفتن رضایت خانواده تلاش و پی گیری کند. هم‏زمان با این تجمع، گروهی محدود از معتمدان محل زندگی اولیای مقتول نیز به منزل متوفی به منظور صحبت و درخواست نهایی رفتند و گروه تجمع یافته به صورت منظم و کنترل شده به سمت در منزل آن خانواده حرکت کردند.

براساس همین گزارش، جمعی از شهروندان نیز در میدان آزادی سنندج (اقبال)، مقابل شورای حل اختلاف تجمع کردند و سامان دهی و راهنمایی حاضرین و حرکت به ابتدای ورودی محله حسن آباد سنندج را بر عهده داشتند.

به نوشته ایرنا، دوم اسفند سال ۹۰ خیابان «صفری» سنندج شاهد درگیری دو نوجوان ۱۷ ساله بود که در آن قاتل با چاقویی، هم سن خود را از پای در آورد. این قاتل صبح روز یک شنبه، شش سال پس از ارتکاب این جرم، هنگامی که با طناب دار برگردن، منتظر کشیدن صندلی از زیر پایش بود، با اقدامی انسان دوستانه، در آخرین لحظات اجرای حکم اعدام، توسط پدر و مادر مقتول بخشیده شد.

پس از بخشش، خانواده‌های مقتول و قاتل در دفتر دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کردستان جمع شده بودند که «محی‌الدین ابوالقاسمی»، پدر مقتول «پویا ابوالقاسمی» ترویج فرهنگ ایثار و گذشت و راحتی نفس خود در برابر خداوند را مهم‌ترین هدفش از گذشت از قاتل عنوان کرد.

وی گفت: «از کارکنان دانشگاه علوم پزشکی کردستان هستم و خدمتم را با هدف نجات جان انسان‌ها آغاز کرده‌ام. همیشه به دنبال بهانه‌ای برای تحقق این هدفم هستم که شب گذشته موفق شدم با اعطای فرصتی دوباره به قاتل فرزندم، مهم‌ترین رسالت جامعه کارکنان علوم پزشکی را نجات جان انسان‌ها است، محقق کنم.»

وی که بدون هیچ چشم داشتی، اقدام به بخشش این محکوم کرده است، ادامه داد: «تا ساعت یک بامداد یک شنبه تصمیم به گذشت نداشتیم اما خوشحالم که خداوند صبر بزرگی به من و خانواده‌ام اعطا کرد تا بتوانیم او را ببخشیم.»

«خلیفه صدیق»، از نزدیکان خانواده مقتول نیز گفت: «مسیر این پرونده به سمت قصاص از ابتدای آن مشخص بود اما با توجه به اینکه خانواده ابوالقاسمی در مکتب درویشی درس ایثار و فداکاری یادگرفته‌اند، در ‌‌نهایت مسیر آن را به سمت بخشش و گذشت تغییر دادند.»

وی افزود: «این خانواده از اول بنای قصاص نداشتند اما چون تنها فرزندشان در این درگیری جان خود را از دست داده بود، در انتظار حکم اعدام بودند که خوش بختانه آموزه‌های اسلامی و درس‌های دراویش، صبر و بردباری آن‌ها برای گذشت را فراهم کرد.»

به گفته وی، بسیاری از افراد نزدیک به خانواده «اورامی‌نژاد» برای جلب رضایت آمده بودند و حتی عده‌ای از اقلیم کردستان عراق همراه با پول مراجعه کرده بودند که در ‌‌نهایت پدر پویا بدون هیچ چشم داشتی، رضایت دادند.

«اکبر جوهری»، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کردستان گفته است: «تصمیم قانون بر اجرای حکم اعدام بوده اما یک انسان درویش مسلک توانست با بخشش، مسیر این پرونده را تغییر دهد.»

«کاظم کولیوند»، معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کردستان هم در این ارتباط گفته است: «این پنجمین بخشش حکم اعدام در سال جاری، در کردستان است و خانواده مقتول علاوه بر بخشش امشب، آیین مولودی خوانی حضرت رسول را در محله اقامت خود برگزار می‌کنند.»

وی افزوده است: «خانواده مقتول که از درویش‌ها و دوست داران طریقت هستند، معتقدند هیچ شخصی اجازه گرفتن جان کسی را ندارد.»

قاتل به همراه خانواده‌اش نیز علاوه بر تشکر و قدردانی از خانواده مقتول، با ابراز خوشحالی گفتند: «هیچ وقت خاطر خوش این بخشش را از یاد نمی‌برند.»

خبر بخشش این خانواده و تجمع مردم برای گرفتن رضایت از آن‌ها در فضای مجازی بازتاب گسترده‌ای پیدا کرده و در بسیاری از کانال‌های تلگرامی منتشر شده است.

 

Post source : ایران وایر

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.