اصفهان، زنجان، قم و تهران؛ مرگ و مصدومیت کارگران

به دلیل فقدان ایمنی، دستکم شش کارگر در شهر های اصفهان، زنجان، قم و تهران مجروح شدند و یا جان خود را از دست دادند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از ایلنا، بامداد روزسه شنبه بر اثر رها شدن ناگهانی جک کمپرسی یک ماشین سنگین در شهرستان کوهپایه در شرق اصفهان دو دست راننده قطع می‌شود.

مدیر حوادث و فوریت های پزشکی استان اصفهان با تایید این خبر به رسانه ها گفته است؛ پس از این حادثه ماموران اورژانس ۱۱۵  شهرستان کوهپایه در شرق استان اصفهان خود را به محل حادثه می‌رسانند و متوجه می‌شوند که دو دست یک راننده از محل ساعد قطع شده است.

غفور راستین در خصوص امداد رسانی به این کارگر مجروح گفته است: “امدادگران‌ بلافاصله پس از اقدامات اولیه درمانی وی را از محل حادثه به بیمارستان الزهرا منتقل کردند”.

به گفته وی  با توجه به اینکه دودست این فرد قطع شده بود مجبور بودیم او در حداقل زمان ممکن به بیمارستان منتقل کنیم.

از سوی دیگر گزارش شده است؛ روزسه شنبه، یک کارگر ۴۵ ساله در خرم‌دره استان زنجان، که در یکی از شرکت‌های شهرستان خرم‌دره مشغول کار بود، در حین کار با سم‌پاش وصل شده به تراکتور دچار حادثه شد که طی این حادثه دست چپ این کارگر از ناحیه مچ قطع شد.

از قرار معلوم، کارگر مصدوم ابتدای کار به بیمارستان امداد ابهر منتقل شد که پس از آن، برای معالجات بیشتر، توسط هلیکوپتر امداد به بیمارستان زنجان انتقال پیدا کرد.

همچنین رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان قم از آسیب دیدگی ۳ کارگر در آتش سوزی بزرگ یکی از کارخانه‌های شهرک صنعتی شکوهیه قم خبر داد.

مهدی فراهانی با اشاره به انتشار خبر آتش‌سوزی یکی از کارخانه‌های شهرک صنعتی شکوهیه قم اظهار داشت: “هنوز آتش سوزی به صورت کامل برطرف نشده و تلاش برای خاموش کردن آن ادامه دارد”.

وی در پاسخ به سئوالی در خصوص تعداد کارگران آسیب دیده در این سانحه گفت: “آخرین آماری که همکاران به بنده اطلاع داده‌اند آسیب دیدگی ۳ کارگر بوده که یکی از آنها به صورت سرپایی مداوا و دو نفر دیگر به علت شدت جراحات وارده به بیمارستان منتقل شدند”.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان قم اضافه کرد: “در حال حاضر در مسیر شهرک شکوهی هستم تا از نزدیک در جریان امور قرار بگیرم و امیدواریم تعداد آسیب دیدگان بیش از این سه نفر نباشد”.

طبق شنیده ها قرار است یک بالگرد از تهران برای خاموش کردن کامل آتش سوزی به منطقه اعزام شود.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران نیز در مصاحبه با ایسنا از مرگ کارگر ۱۷ ساله افغانستانی در پی ریزش دیواره‌های یک چاه خبر داد.

سید جلال ملکی در این باره گفت: “وقوع حادثه گرفتار شدن در چاه در ساعت ۱۴:۵۶ امروز به سامانه ۱۲۵ اطلاع داده شد که در پی آن ستاد فرماندهی آتش‌نشانان دو ایستگاه را به همراه تجهیزات لازم به محل حادثه واقع در جنت آباد، خیابان جهاد اکبر، خیابان شاملو اعزام کردند”.

وی با اشاره به حضور آتش‌نشانان در محل حادثه، اظهار کرد: “محل حادثه یک ساختمان چهار طبقه در حال ساخت بود که در طبقه ۱- آن کارگران در حال حفر یک چاه بودند که ناگهان در عمق هشت متری این چاه دیواره‌های چاه تخریب شده و یکی از کارگران زیر آوار محبوس شد”.

ملکی با بیان این که آتش‌نشانان اقدام به ایمن سازی محل کرده و عملیات خود برای نجات آغاز  کردند، افزود: “با توجه به جنس خاک امکان ریزش دیواره‌های چاه همچنان وجود داشت و همین امر آتش‌نشانان را با سختی‌هایی روبرو کرد”.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با بیان این که آتش‌نشانان موفق به خارج کردن این کارگر از زیر آوار شدند، اضافه کرد: “عوامل آتش‌نشانی این کارگر ۱۷ ساله افغان را در اختیار عوامل اورژانس قرار دادند که با بررسی علائم حیاتی مشخص شد وی در همان دقایق اولیه جان خود را از دست داده‌ است”.

وی علت این حادثه را بی احتیاطی کارگر حین کار اعلام کرد و  گفت: “آتش‌نشانان بعد از ایمن سازی محل، در ساعت ۲۰ به عملیات خود خاتمه داده و ساختمان را به عوامل انتظامی تحویل دادند”.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.