اعتصاب غذای باتیر شاه محمد اف در زندان رجایی شهر

باتیر شاه محمد اف، زندانی امنیتی تبعه ترکمنستان، از اواسط دی ماه در اعتراض به عدم رسیدگی مسئولین به وضعیت پرونده‌اش در اعتصاب غذا به سر می‌برد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، باتیر شاه محمد اف، زندانی امنیتی تبعه ترکمنستان با محکومیت ۱۰ سال حبس، از پانزدهم دی‌ماه در اعتراض به عدم رسیدگی مسئولین به وضعیت پرونده‌اش اقدام به اعتصاب غذا کرده و خواستار رسیدگی مجدد به پرونده و برقراری ملاقات با سفارت کشور ترکمنستان شده است.

این زندانی امنیتی، باگذشت بیش از دوسوم از دوران حبس خود، از حق آزادی مشروط و تماس با سفارت، دوستان و خانواده، محروم می‌باشد.

باتیر شاه محمد اف، در دی‌ماه ۱۳۸۷ از سوی یک شرکت روسی قصد تأسیس نمایندگی شرکتش را در ایران داشته و در تیرماه ۱۳۸۸ به همراه مترجم خود، چاری محمد مرادف، بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان منتقل می‌شود. وی پس از ۱۰ ماه به زندان رجایی شهر انتقال می‌یابد.

این زندانی امنیتی در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به اتهام «جاسوسی» و «تلاش برای فروش فلزات غیرقانونی» به ۲۱ سال زندان محکوم می‌شود. این در حالی است که این شهروند ترکمن در طول جلسات دادگاه خود از حق داشتن وکیل و مترجم محروم بوده و طی بازجوی‌ها تحت شکنجه جسمی و روانی برای کسب اعتراف دروغین قرارگرفته است.

لازم به ذکر است که باتیر شاه محمد اف از فشارخون بالا رنج می‌برد و تاکنون چندین بار به بهداری زندان رجایی شهر انتقال‌یافته است.

باتیر شاه محمد اف پیش‌تر در نامه به نهادهای حقوق بشری عنوان داشته است: “ در توافقاتی که بین کشور ترکمنستان و ایران انجام شد، چهار نفر از هم‌وطنانم که پرونده ساختگی‌ای مشابه من داشتند، به کشور ترکمنستان تحویل داده شدند اما در مورد آزادی من هنوز هیچ اقدامی از سوی مسئولین صورت نگرفته است.”

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.