عفو بین‌الملل خواستار اقدام فوری در خصوص وضعیت نامساعد کیوان کریمی شد

سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای ضمن اشاره به وضعیت نامساعد کیوان کریمی در زندان اوین، خواستار رسیدگی فوری به وضعیت این فیلم‌ساز در بند شد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، عفو بین‌الملل در این بیانیه که روز جمعه ۸ بهمن‌ماه منتشر شده است، اعلام می‌دارد؛ کیوان کریمی مبتلا به برونشیت و عفونت ریوی است و علیرغم نیاز ضروری به رسیدگی پزشکی در خارج از زندان، به دلیل ممانعت مسئولین از درمان محروم مانده است.

سازمان عفو بین الملل در این بیانیه با اشاره به محرومیت بسیاری زندانیان سیاسی از حق درمان افزوده است که این اقدام مسئولین در بسیاری از پرونده‌ها یک عمل تعمدی و بی‌رحمانه است و به‌قصد ارعاب یا تنبیه زندانی و یا وادار کردن او به اعتراف اجباری صورت می‌گیرد.

کیوان کریمی، فیلم‌ساز محبوس در بند هشت زندان اوین، طی ماه‌های گذشته در پی خونریزی ریه بارها به بهداری زندان منتقل شده و پزشکان زندان دستور انتقال او به بیمارستان را صادر کرده‌اند؛ بااین‌حال مقامات قضایی و مسئولین از انجام مراحل لازم برای اعزام وی به مراکز درمانی خودداری می‌کنند.

گفتنی است با توجه به سرفه‌های خونی و عفونت حاد ریوی، بیماری این هنرمند در بند روبه‌پیشرفت است و به تشخیص پزشک بهداری اقدامات سریعی جهت بهبود وضعیت وی می‌بایست صورت گیرد.

کیوان کریمی روز چهارشنبه سوم آذرماه، برای «پاره‌ای از توضیحات» به دایره اجرای احکام دادسرای اوین احضار و برای اجرای حکم بازداشت شد؛ وی روز دوشنبه ۲۲ آذرماه، پس از ۱۸ روز حبس در قرنطینه بند چهار زندان اوین به بند هشت این زندان انتقال یافت.

کیوان کریمی سال گذشته به اتهام «تبلیغ علیه نظام و توهین به مقدسات» به ۶ سال حبس تعزیری و ۲۲۳ ضربه شلاق محکوم شده بود که حکم زندان او در دادگاه تجدید نظر به ۱ سال حبس تعزیری و ۵ سال تعلیقی تغییر کرد. دلیل صدور این حکم ساخت مستندی درباره تاریخچه دیوارنویسی‌ها و گرافیتی‌های شهر تهران به نام «نوشتن بر شهر» بود.

عفو بین الملل نیز در دوازدهم آذرماه با انتشار بیانیه ای، ضمن اشاره به بازداشت کیوان کریمی، درخصوص اجرای قریب الوقوع حکم شلاق این فیلمساز ابراز نگرانی کرد و خواستار اقدامی فوری جهت توقف این اجرای این حکم شد.

کیوان کریمی نخستین بار در آذر ماه سال ۹۲ بازداشت و برای تشکیل پرونده مورد بازجویی قرار گرفته بود.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.