عفو بین الملل در خصوص امکان صدور حکم اعدام برای احمدرضا جلالی هشدار داد

سازمان عفو بین الملل در بیانیه ای از امکان صدور حکم اعدام برای احمدرضا جلالی پزشک ایرانی مقیم سوئد ابراز نگرانی کرد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، عفو بین الملل در بیانیه ای که روز سه شنبه ۱۹ بهمن ماه منتشر کرد، نوشته است؛ مقام های ایرانی احمدرضا جلالی پزشک ایرانی مقیم سوئد که سال پیش در سفری به ایران بازداشت شد را تهدید به اعدام کرده اند.

بنابه این گزارش، آقای جلالی که در زمینه پزشکی بحران تخصص دارد در آوریل ۲۰۱۶ در جریان سفری به ایران به دعوت دانشگاه تهران و دانشگاه شیراز برای شرکت در یک کارگاه مدیریت بحران دستگیر شد.

عفو بین الملل می نویسد که او روز ۳۱ ژانویه بدون حضور وکیل در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب حاضر شد و قاضی به او گفت که متهم به “جاسوسی” است و ممکن است با مجازات اعدام روبرو شود.

وکیلی که آقای جلالی تعیین کرده به این سازمان گفته که مقام ها هنوز ادعانامه و برنامه محاکمه او را اعلام نکرده اند.

مقام ها به این وکیل گفته اند که او نمی تواند از آقای جلالی دفاع کند و جزییات پرونده او را ببیند.

براساس این گزارش آقای جلالی در دسامبر ۲۰۱۶ برای امضای بیانیه ای برای “اعتراف” به جاسوسی برای “دولت متخاصم” تحت فشار شدید قرار گرفت و وقتی از این کار خودداری کرد به او گفته شد با اتهام “محاربه” که مجازات مرگ دارد روبرو خواهد شد.

او در اعتراض از روز ۲۶ دسامبر شروع به اعتصاب غذا کرد.

احمدرضا جلالی یک پزشک و محقق ۴۵ ساله در رشته پزشکی بحران است که در دانشگاه هایی در بلژیک، ایتالیا و سوئد تدریس کرده است. او در سال ۲۰۰۹ برای ادامه تحصیل ایران را ترک کرد.

به نوشته عفو بین الملل او ۲۵ آوریل سه روز پیش از ترک ایران به مقصد سوئد از سوی ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شد و خانواده اش برای ۱۰ روز از وضعیت او بی اطلاع بودند تا اینکه اجازه یافت تلفنی با آنها تماس بگیرد.

براساس این گزارش او برای یک هفته در مکانی نامعلوم نگهداری و بعد به بند ۲۰۹ زندان اوین که در کنترل وزارت اطلاعات است منتقل شد؛ جایی که هفت ماه زندانی بوده که سه ماه آن انفرادی بوده است.

عفو بین الملل می گوید او در این مدت تحت فشار شدید روانی بوده است تا بیانیه هایی را امضا کند که این سازمان از محتوای آنها آگاه نیست. او بعد از این هفت ماه به بند هفت زندان اوین منتقل شد و با وکیل خود دیدار کرد.

پیشتر خانواده آقای جلالی خبر بازداشت ۹ ماه پیش او را اعلام کرده بودند. همسر آقای جلالی تایید کرده بود که او در اعتصاب غذا به سر می برد.

ویدا مهران‌نیا به بی‌بی‌سی فارسی گفت همسرش سفری دو هفته‌ای به ایران داشت که بازداشت شد.

خانم مهران‌نیا گفت همسرش به طور مستمر به دعوت دانشگاه‌های ایرانی به ایران سفر می‌کرد.

Post source : بی بی سی

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.