نیمی از موسسات خیریه در ایران اطلاعات مالی‌شان را منتشر نمی‌کنند

درشرایطی که حدود ١۵ هزار موسسه خیریه در کشورمان وجود دارد، حدود نیمی از آنها غیرشفاف هستند و صورت های مالی شان را منتشر نمی کنند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در همایش استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی (IFRS) در گفت‌و‌گو با شهروند اعلام کرد: در اقتصاد ایران ٧‌هزار خیریه وجود دارد که هیچ‌کدام از آنها صورت‌های مالی خود را منتشر نمی‌کنند. بنابراین در شرایطی که حدود ١۵‌ هزار مؤسسه خیریه درکشورمان وجود دارد، حدود نیمی از آنها غیرشفاف هستند. هرچند که به گفته پورابراهیمی، مجلس این الزام را به وجود آورده تا در اصلاح سیاست‌های اصل ۴۴ قانونی را برای این موضوع درنظر بگیرند و هر بنگاه اقتصادی مکلف باشد اطلاعات مالی خود را افشا کند و درغیر این صورت هیچ‌کدام از خدمات بانکی به آنها ارایه نخواهد شد.

غلامحسین دوانی، عضو شورای عالی انجمن حسابداران خبره ایران گفته که خیریه‌ها به «ابزارهایی برای سوءاستفاده» بدل شده‌اند. او گفته که شاخص بی‌اعتمادی افراد به یکدیگر در ایران ۸۰ درصد و شاخص تقلب ۷۰ درصد است و با این آمار، کسی برای واگذاری پول خود به خیریه‌ها اقدام نمی‌کند، اما بر تعداد این بنگاه‌ها دائماً افزوده می‌شود.

اصل ۴۴ نظام اقتصادی جمهوری اسلامی را به سه بخش دولتی، تعاونی و خصوصی تقسیم می‌کند. با توجه به فرمان رهبری در تیرماه ۱۳۸۵برای واگذاری ۸۰ درصد سهام بخش‌های دولتی به بخش خصوصی، اکنون از این اصل با عنوان اصل خصوصی‌سازی یاد می‌شود.

موسسه «خیریه امام رضا» یکی از خیریه‌هایی است که فساد مالی در آن به دلیل گره‌خوردن با نام شهردار تهران مشهور شد. در ادامه افشاگری در باره فساد مالی شهرداری تهران روزنامه شرق یکشنبه دو آبان از واگذاری چند هزار متر زمین به یک مؤسسه خیریه پرده برداشت که توسط زهرا مشیر، همسر محمدباقر قالیباف شهردار تهران اداره می‌شود.

آن‌گونه که روزنامه شرق گزارش کرده است، «طرح‌های ریز و درشت و موفق و متوقف‌مانده‌ای که در این سال‌ها در معاونت امور زنان و دفتر مشاوره خانم مشیر در شهرداری تهران برای زنان و محرومان انجام می‌شد، پس از تأسیس مؤسسه خیریه امام رضا یکجا به این مؤسسه واگذار شده است.»

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.