تظاهرات بازنشستگان مقابل مجلس: خط فقر ۴ میلیون، حقوق ما یک میلیون

صبح روز سه شنبه ۱۰ اسفند اجتماع اعتراضی گسترده‌ای با شرکت بازنشستگان آموزش و پرورش، بازنشستگان نیروهای مسلح، پرستاری و دیگر کارمندان بازنشسته برگزار شد. کارگران بازنشسته صنعت و معدن و پرستاران و پیراپزشکان و مالباختگان شاندیز هم در این تجمع شرکت داشتند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از زمانه، تعداد اجتماع‌کنندگان بیش از ۵ هزار تن اعلام شده است. بازنشستگان خواستار توزیع عادلانه بودجه سال ۹۶ و همسان‌سازی حقوق خود هستند و برای چندمین بار مقابل مجلس اجتماع کرده‌اند.

بنا بر گزارش منتشر شده توسط اتحادیه آزاد کارگران ایران، بازنشستگان که برای شرکت در اجتماع امروز از شهرهای تهران. کرج استانهای اصفهان، مازندران، گیلان. کردستان اذربایجان شرقی. ایلام. خراسان. مشهد و چند شهر دیگر به مقابل مجلس آمده بودند شعارهایی در ارتباط با خواست‌های خود سر می‌دادند.

بازنشستگان زیر خط فقر

بخش قابل توجهی از بازنشستگان زیر خط فقر زندگی می‌کنند. آن‌ها بارها به کمی مستمری بازنشستگی خود اعتراض کرده‌اند. آخرین بار روز سوم اسفند بازنشستگان فرهنگی همراه با پرستاران و کارگران برای افزایش حقوق و دستمزد مقابل مجلس تظاهرات کردند.

روز ۸ اسفند یک مدیر امور حقوقی صندوق بازنشستگی کشوری اعلام کرد، ۸ هزار دادنامه که دیوان عدالت اداری به نفع بازنشستگان و برای افزایش مقرری آن‌ها صادر کرده است به دلیل کمبود بودجه مسکوت می‌ماند.

علت مسکوت ماندن دادنامه‌ها و عدم افزایش حقوق بازنشستگان بار مالی آن اعلام شده که ۳۵ هزار میلیارد تومان تخمین زده می‌شود و دولت قادر به پرداخت این مبلغ نیست. از این رو دولت و قوه قضائیه بر سر مسکوت ماندن دادنامه‌ها توافق کرده‌اند.

رییس کانون بازنشستگان آموزش و پرورش در اجتماع امروز به بودجه اختصاص یافته برای وزارت آموزش و پرورش در سال آینده انتقاد کرد و گفت پاسخی برای بازنشستگان نداریم. به گفته‌ی امیر فرهنگی، از آن جا که تعداد بازنشسته های وزارت آموزش و پرورش زیاد است و این وزارتخانه سالانه ۳۵ تا ۴۰ هزار بازنشسته دارد، پایان خدمت بازنشستگان در صورتی می‌تواند پرداخت شود که در مجلس تصویب و در بودجه آموزش و پرورش منظور شود.

روز ۱۰ اسفند حدود ساعت دو بعدازظهر نیروی انتظامی مجلس با اعلام این که تظاهرات از این ساعت به بعد غیرقانونی است، از حاضران خواست متفرق شوند که با هُویِ دسته جمعی بازنشستگان به ناگزیر محل را ترک کرد.

در جریان تجمع امروز چند نماینده مجلس در میان جمعیت حاضر شدند. تعدادی از بازنشستگان نیز به نمایندگی از تظاهرکنندگان با نمایندگان مجلس دیدار کردند. تظاهرات ساعت ۴ بعد از ظهر به پایان رسید.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.