گزارشی از وضعیت نامناسب غذایی در زندان‌های تبریز و رجایی شهر

عدم رسیدگی مسئولین به زندان‌ها و شرایط زندانیان سبب به وجود آمدن وضعیت نگران‌کننده‌ای برای زندانیان شده است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، مسئولین زندان رجایی شهر با عرضه محصولات غذایی بی‌کیفیت و با قیمت گزاف تغییر روندی را در برنامه غذایی این زندانیان در پیش‌گرفته‌اند که شرایط را برای زندانیان روزبه‌روز سخت‌تر می‌کند و سبب بروز سوءتغذیه در بین این زندانیان شده است از سوی دیگر در زندان تبریز نیز مسئولین این زندان از مدت‌ها پیش به بهانه تعمیرات آشپزخانه از ارائه غذای مناسب به زندانیان خودداری می‌نمایند.

غذایی که روزانه در زندان تبریز سرو می‌شود شامل پنیر برای صبحانه، برنج خالی برای ناهار و برای شام سوپ بوده و این برنامه برای زندانیانی که توان خرید از فروشگاه‌های زندان را ندارند سبب سوءتغذیه و شیوع بیماری‌های گوارشی در بین زندانیان شده است.

همچنین مسئولین زندان رجایی شهر، با تبانی با یک شرکت ساختگی، مرغ بی‌کیفیت را با دو سه برابر قیمت، به زندانیان عرضه می‌کنند.

به گفته زندانیان، تمامی اقلام فروشگاه زندان، بی‌کیفیت بوده و با قیمت‌های چند برابر بازار، به زندانیان، عرضه می‌گردد و به‌طور مثال میوه و سبزیجات موجود در فروشگاه نه تنها تازه نیستند بلکه دورریختنی و قابل‌مصرف برای دام بوده و از طرفی دیگر سایر اقلام موجود از برندهای گمنام و کاملاً بی‌کیفیت بوده که نمونه آن را در خارج از زندان نمی‌توان در هیچ کجا مشاهده کرد.

در کنار وضعیت اقلام موجود در فروشگاه، غذای روزانه‌ای که در زندان توزیع می‌گردد نیز برخلاف آیین مصوب زندان‌ها بوده و مسئولان به خواست خود با تغییر در برنامه غذایی روندی را در پیش‌گرفته‌اند که روزبه‌روز شرایط را برای زندانیان سخت‌تر می‌کند.

طبق آئین‌نامه اجرایی سازمان زندان‌ها در بخش امور داخلی و برنامه‌های روزانه تغذیه و بهداشت در ماده ۹۱ آمده است؛ حداقل برنامه غذایی عبارت است از: نان و پنیر و چای برای صبحانه و نهار یا شام، سبزیجات تازه و یا خشک، برنج، سیب‌زمینی، حبوبات، پیاز، انواع لبنیات، تخم‌مرغ و میوه فصل و در هفته نیز حداقل سه بار به زندانیان در وعده نهار و یا شام گوشت داده می‌شود.

در تبصره همین ماده آمده است: نوع غذا برای کلیه زندانیان در هر زندان یکسان طبخ و توزیع می‌شود با توجه به این ماده و تبصره سال‌هاست که مسئولان زندان رجایی شهر تخلفات بسیاری را در این زمینه صورت داده‌اند که با شکایت زندانیان نیز این تخلفات به پایان نرسیده است و هیچ‌گونه نظارتی از طرف تعزیرات و ارگان‌های مشابه نیز انجام نمی‌شود.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.