ورود سالانه سه هزار کودک به بازار کار

وزیر کار و رفاه و تعاون از ورود سالانه سه هزار کودک به بازار کار و ناتوانی دولت از حل این معضل خبر داد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از مهر، وزیر تعاون آخرین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی سال ۹۵ در بخشی از اظهاراتش به کودکان کار اشاره کرد. وی در این زمینه گفت: متاسفانه سالانه ۳ هزار کودک وارد بازار کار می شود که تحت عنوان کودکان کار شناخته می شوند. از اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی به عنوان پارلمان بخش خصوصی درخواست می کنیم در راستای مسئولیت اجتماعی هر یک از دستگاه ها برای ساماندهی این کودکان نقش آفرینی کند و وزارت کار را در این بخش حمایت کند.

طبق آخرین آمار اعلام‌شده از سوی مرکز آمار ایران، نزدیک به ۲میلیون کودک کار در ایران وجود دارد و گزارش‌های غیررسمی مبتنی بر پژوهش‌ها و تحقیقات سازمان‌های مردم نهاد، این رقم را حتی تا ۷میلیون نیز اعلام کرده اند.

علاوه بر باز ماندن از آموزش صحیح و سوء تغذیه، اعتیاد، خشونت، سوء استفاده جنسی و بیماری‌هایی مانند ایدز از جمله خطرات جدی ای است که کودکان کار را تهدید می‌کند.

کودکانی که برای کسب درآمد به فعالیت‌های تولیدی، خدماتی یا مشاغل کاذب روی می‌آورند، از بسیاری از حقوق اولیه انسانی از جمله حق آموزش و تحصیل بازمی‌مانند. بر اساس آنچه مدیرکل دفتر آسیب‌های اجتماعی وزارت کار اعلام کرده است تنها ۳۴۴ درصد از کودکان کار و خیابان در ایران درس می‌خوانند و ۲۴۴ درصدشان هرگز به مدرسه نرفته‌اند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.