شمار کشته‌شدگان آتش‌نشانی تهران در دو سال اخیر بیش از جان‌باختگان آن در جنگ است

یکی از اعضای شورای شهر تهران می‌گوید شمار کشته‌شدگان دو سال گذشته آتش‌نشان‌های تهران در حوادث آتش‌سوزی، همچون فاجعه پلاسکو، بیش از کل جان‌باختگان آتش‌نشان تهران در جنگ هشت‌ساله ایران و عراق است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، احمد مسجدجامعی ضمن اعلام این خبر گفت که شهرداری تهران، ۱۹۸میلیارد تومان از اعتبارات آتش‌نشانی را پرداخت نکرده است. حال آن‌که این اعتبارات را از محل اخذ عوارض دودرصدی تهیه کرده بود.

پیش از این نیز تعدادی از اعضای شورای شهر تهران و کارشناسان اعلام کرده بودند که نردبان آتش‌نشانی تنها تا طبقه ۱۱ ساختمان پلاسکو ارتفاع داشته و پاشیدن آب از فاصله دور باعث شده آتش خاموش نشده و تنها ساختمان سنگین شود.

آقای مسجدجامعی همچنین گفت که دستور تخلیه ساختمان پلاسکو ۳۱ دقیقه قبل از ریزش ساختمان صادر شده، اما این ابهام هست که آیا فرد دیگری این دستور را نقض کرده یا این این دستور به اطلاع عده ای از آتش‌نشانان نرسیده است.

مجتمع تجاری پلاسکو صبح پنج‌شنبه ۳۰ دی ماه دچار آتش‌سوزی شد و در حالی که آتش‌نشانان برای مهار آن تلاش می‌کردند، ساختمان فرو ریخت و ده‌ها تن که اکثرا مأموران آتش‌نشانی بودند، زیر آوار مدفون شدند. آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو به مرگ دست‌کم ۲۲ نفر و مجروح شدن ۲۳۵ تن انجامید.

ماه گذشته هیأت ویژه گزارش ملی بررسی حادثه پلاسکو در گزارشی به عوامل این فاجعه پرداخت و شهرداری، آتش‌نشانی، پلیس، دولت و مردم، همه را مقصر دانست.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.