تعطیلی ۶۰ درصد از صنایع ابرکوه؛ «کارگران ابرکوهی با بیش از ۱۵ سال سابقه اخراج شدند»

تنها ۴۰ درصد از واحدهای تولیدی ابرکوه (نزدیک یزد) فعال‌اند و مابقی تعطیل‌شده‌اند؛ تعداد بسیاری از کارگرانی که در اخراج‌های دسته‌جمعی بیکار شده‌اند و در حال حاضر با مشکلات معیشتی بسیاری روبرو هستند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، حجت احمدی، رئیس شورای ناحیه صنعتی ابرکوه، در مصاحبه با رسانه محلی «یزد رسا» اظهار کرد: «از کل واحدهای صنعتی شهرستان ابرکوه، حدود ۴۰ درصد آنها فعال و مابقی تعطیل است. فعالیت این واحدهای صنعتی در گرو ایجاد بازارهای فروش و صادرات و همچنین تخصص داشتن آنها است.»

یکی از کارگران اخراج شده کاشی کارخانه کوثر نیز گفته که هنوز بخشی از مطالبات دو سال کار در کارخانه را دریافت نکرده است. این کارگر گفته است در این کارخانه کارگران ابتدا با یک قرارداد ۶ ماهه با حقوق ناچیز به کار گرفته می‌شوند و بعد اگر اعتراضی بکنند، کارفرما آنها را تهدید به اخراج می‌کند.

این کارگر سابق کارخانه کوثر افزوده است: «از دی‌ماه سال گذشته حقوقی دریافت نکردیم ولی پنجم فروردین امسال، بدون تسویه کردن حقوق‌های معوقه، نصف مبلغ عیدی را به کارگران پرداخت کردند. آن هم عیدی که معمولاً مردم برای قبل از عید و به عبارتی شب عید، لازم دارند تا مایحتاج خانواده‌هایشان را فراهم کنند.»

یک کارگر کارخانه تعطیل شده آبنوس که با بیش از ۱۵ سال کار بیکار شده، حدود ۳ میلیون مطالبات معوقه دارد. او به یزدرسا گفته وعده پرداخت مطالباتش عملی نشده است.

کارخانه آبنوس اسفند سال ۹۴ بیش از ۳۰۰ کارگر خود را با مطالبات معوقه اخراج کرده است و کارگران بیکار شده و خانواده‌هایشان در وضعیت زیستی دشواری به سر می‌برند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.