گزارشی از وضعیت جسمانی اسماعیل عبدی پس از ده روز اعتصاب غذا

اسماعیل عبدی، فعال صنفی محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوین که از تاریخ دهم اردیبهشت در اعتراض به وضعیتش دست به اعتصاب غذا زده است، هم‌اکنون در دهمین روز از اعتصاب غذا در وضعیت نامساعدی به سر می‌برد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، اسماعیل عبدی، فعال صنفی، در اعتراض به عدم استقلال قوه قضاییه در «صدور احکام امنیتی» برای فعالان تشکل‌های صنفی معلمان و کارگران و با درخواست صریح «خروج روند پیگیری پرونده‌اش از حالت امنیتی به عادی» از دهم اردیبهشت ۱۳۹۶ اعتصاب غذای خود را آغاز کرده و پس از گذشت ۱۰ روز با افت فشار شدید و کاهش وزن شدید مواجه شده است؛ بااین‌حال تاکنون مسئولین زندان نسبت به درخواست وی هیچ‌گونه واکنشی نشان نداده‌اند.

مختصری از وضعیت فشارخون و وزن این زندانی سیاسی در پی می‌آید:

۱۰ اردیبهشت‌ماه: فشارخون چهارده روی ده، وزن ۹۳.۵ کیلوگرم

۱۱ اردیبهشت‌ماه: فشارخون سیزده و نیم روی ده، وزن ۹۲ کیلوگرم

۱۲ اردیبهشت‌ماه: فشارخون سیزده روی نه، وزن ۹۱ کیلوگرم

۱۳ اردیبهشت‌ماه: فشارخون دوازده روی هشت، وزن ۹۰ کیلوگرم

۱۴ اردیبهشت‌ماه: فشارخون یازده و نیم روی هفت و نیم، وزن ۸۸.۵ کیلوگرم

اسماعیل عبدی که اعتصاب خود را از دهم اردبیهشت ماه آغاز کرده، در نامه‌ای که از زندان اوین نوشت دلیل اعتراض خود را «عدم استقلال قوه قضاییه در صدور احکام امنیتی برای فعالان تشکل‌های صنفی معلمان و کارگران» عنوان کرد. او در این نامه که از سوی سایت معلم و کارگر منتشر شد با اشاره به تداوم بازداشت معلمان در دولت میانه‌رو حسن روحانی، نوشته است: «اینک در فضای پسابرجام که فریاد قانون‌مندی، مردمسالاری، حقوق‌بشر و آزادی‌های مدنی دولتمردان، گوش فلک را کر کرده است، شاهد بازداشت اعضای هیأت مدیره کانون‌های صنفی معلمان و تشکل‌های مستقل کارگری و تشکیل دادگاه‌های چند دقیقه‌ای هستیم که همه‌ی افراد با اتهام‌هایی یکسان مثل: «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت کشور، فعالیت تبلیغی علیه نظام و…» محاکمه و روانه زندان می‌شوند.»

اسماعیل عبدی، معلم ریاضیات، پس از آنکه این تشکل صنفی چند تجمع سراسری و مسالمت آمیز با هدف بیان خواسته های صنفی و همچنین درخواست آزادی چند معلم زندانی با عنوان «تجمع سکوت» برگزار کرد که با حضور پرتعداد معلمان در شهرهای مختلف ایران همراه شد، در ششم تیر ماه ۱۳۹۴ توسط دادستانی تهران احضار شد و پس از مراجعه به دادستانی در حالی بازداشت شد که یک هفته پیش از آن، هنگامی که قصد سفر به خارج از کشور برای حضور در هفتمین کنگره سازمان جهانی معلمان در کشور کانادا را داشت، ممنوع الخروج شده بود. دبیر کل کانون صنفی معلمان ایران پس از نزدیک به ۱۰ ماه بازداشت در زندان اوین دست به اعتصاب غذا زد و ۲۵ اردیبهشت ۹۵ بعد از ۱۶ روز اعتصاب غذا با قرار وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی آزاد شد.

آقای عبدی در دادگاه نخست از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی به ۶ سال زندان محکوم شده و دادگاه تجدیدنظر او در شعبه ۳۶ طی دو جلسه در ۱۲ خرداد و ۲۴ شهریور ۱۳۹۵ برگزار شد و حکم شش سال زندان این عضو ارشد کانون صنفی معلمان را عینا تأیید کرد. او روزنوزدهم آبان ماه ۱۳۹۵ برای تحمل زندان شش ساله‌اش بازداشت شد و در حال حاضر در زندان اوین تهران نگهداری می‌شود.

تعداد قابل توجهی از اعضای فعال کانون صنفی معلمان از جمله اسماعیل عبدی، محمود بهشتی لنگرودی، علی اکبر باغانی، رسول بداقی و … تاکنون به دلیل “فعالیت های صنفی” خود با “اتهامات امنیتی” روبرو شده و به اخراج، زندان و تبعید محکوم شده اند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.