کارنامه حقوق بشری حسن روحانی؛ اعدام‌های گسترده و تداوم برخورد وزارت اطلاعات با فعالان مدنی

فعالان حقوق بشری اعلام کرده‌اند که وضعیت حقوق بشر در ایران در دوره ریاست جمهوری حسن روحانی بهبود چندانی نداشت، حتی برخی از کارشناسان از بدتر شدن وضعیت حقوق بشر گزارش دادند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری کنونی و منتخب دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران که در رقابت‌های انتخاباتی چهار سال پیش در کنار وعده‌های اقتصادی و گشایش در پرونده هسته‌ای بارها از بهبود وضعیت آزادی‌های مدنی سخن گفته بود، موفقیت چندانی در عمل به این وعده خود نداشت.

در این سال‌ها، اقلیت‌های دینی از جمله بهائیان و نوکشیان مسیحی و همچنین گروه‌هایی نظیر درویشان با بازداشت و برخوردهای قضایی روبرو شدند.

وبسایت صدای آمریکا در این خصوص نوشته است؛ اسفندماه گذشته، عاصمه جهانگیر، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران، در گزارش خود به محدودیت آزادی بیان و تبعیض علیه اقلیت‌های قومی، دینی در ایران اشاره کرده و از آن انتقاد کرد.

دولت حسن روحانی در حوزه آزادی بیان و فعالیت آزادانه رسانه‌ها نیز موفق نشد تغییر چندانی ایجاد کند. در این سال‌ها، روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها با محدودیت و توقیف مواجه بودند و بازداشت روزنامه‌نگاران به اتهاماتی مربوط به انجام فعالیت روزنامه‌نگاری آنان ادامه داشت.

یکی دیگر از مشخصه‌ها نقض حقوق بشر در ایران در این سال‌ها تداوم اعدام‌های گسترده در دولت آقای روحانی بود. اگر چه اعدام متهمان در حیطه وظایف قوه قضائیه است اما تلاش نتیجه بخشی نیز از سوی دولت برای متوقف کردن حجم گسترده اعدام‌ها در ایران دیده نشده است.

از سوی دیگر، شیرین عبادی، حقوقدان و برنده جایزه صلح نوبل، کارنامه حقوق بشری حسن روحانی را قابل قبول ندانست.

او به کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران گفت که وزارت اطلاعات دولت آقای روحانی باعث دستگیری بسیاری از خبرنگاران و فعالان مدنی شده و به گفته او، آقای روحانی نمی‌تواند از این مساله شانه خالی کند زیرا وزارت اطلاعات شاکی این بازداشت‌هاست.

منتقدان کارنامه آقای روحانی در حوزه حقوق بشر، اقدامات او در بهبود وضعیت فعالان مدنی از جمله فعالان حقوق زنان را ناکافی دانستند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.