مرگ ۱۴۹ تن به‌ علت مسمومیت با قرص برنج در سال ۹۵

پزشکی قانونی استان تهران اعلام کرد که ۱۴۹ نفر در سال ۹۵ به علت مسمومیت با قرص برنج جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از ایلنا، اداره کل پزشکی‌قانونی استان تهران اعلام کرد که در سال گذشته ۱۴۹ نفر بر اثر مسمومیت با قرص برنج جان خود را از دست داده‌اند.

در سال ۹۴ تعداد فوتی‌های ناشی از مسمومیت با قرص برنج ۱۱۳ نفر بود که در سال ۹۵ افزایش داشت.

همچنین از میان کل فوت شدگان ناشی از مسمومیت با قرص برنج در ۱۲ ماه سال گذشته ۹۵ نفر را مردان و ۵۴ نفر را زنان شامل می‌شوند.

در ایران، همه‌ساله تعداد قابل‌توجهی از افراد با خوردن قرص برنج اقدام به خودکشی می‌کنند.

آلومینیوم فسفید یا آنچه در ایران به «قرص برنج» مشهور است، ماده‌ای سمی است که معمولاً برای ضدعفونی برنج در انبارها به کار می‌رود و استفاده ۱۵ صدم گرم از آن خطر مرگ را در پی دارد.

این قرص در مدت سه تا چهار ساعت سیستم تنفسی و قلب را دچار اختلال می‌کند و شخص مصرف کننده به طور دردناکی خواهد مرد.

در صورتی که شخصی قرص برنج بخورد یا بوی آن را استشمام کند، دچار مسمومیت می‌شود و اگر سم از بدنش خارج نشود، موجب مرگ او خواهد شد.

«حلق‌آویز کردن و مسمومیت» ناشی از سموم و داروها نیز بعد از قرص برنج بیشترین علت مرگ‌های ناشی از خودکشی در ایران اعلام شده است.

پیش‌تر رئیس اورژانس اجتماعی کشور٬ علت افزایش مرگ‌های ناشی از خودکشی طی پنج سال اخیر در ایران را «عدم نظارت بر توزیع قرص برنج» اعلام کرده بود.

حسین اسدبیگی اواخر شهریورماه سال گذشته گفته بود تنها ۵۰۰ تن در استان‌های گیلان، مازندران و تهران به دلیل استفاده از قرص برنج جان خود را از دست داده‌اند.

محققان دانشگاه کوئینزلند استرالیا سال ۱۳۹۲ نتایج یک تحقیق را منتشر کردند که بر اساس آن ایرانیان جزو افسرده‌ترین مردم جهان معرفی شدند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.