ممانعت وزارت اطلاعات از برگزاری مراسم بزرگداشت سحابی‌ها

نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی مانع از برگزاری مراسم بزرگداشت عزت الله سحابی و هاله سحابی شدند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، این مراسم که قرار بود در تالار «انجمن اسلامی مهندسین» برگزار شود، با ممانعت نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی و به طور مشخص «وزارت اطلاعات» مواجه شده است.

نهادهای امنیتی با بزرگداشت هدی صابر و همچنین برگزاری مراسم برای این سه تن در دفتر جمعیت زنان انقلاب اسلامی (متعلق به خانم اعظم طالقانی) نیز مخالفت و حتی تاکید کردند که فراخوانی برای برگزاری مراسم در جایی دیگر صورت نگیرد.

عزت الله سحابی، رئیس شورای فعالان ملی-مذهبی و از چهره های معروف منتقد حکومت در دوران بعد از انقلاب ایران بود که در سن ۸۱ سالگی بر اثر سکته مغزی فوت کرد.

در تاریخ یازده خرداد ۱۳۹۰ در ساعت هشت و نیم صبح هاله سحابی، فرزند عزت الله سحابی، به هنگام تشییع پیکر پدرش و پس از درگیری با ماموران امنیتی جان سپرد.

پیکر هاله سحابی به وسیله ماموران امنیتی و برخلاف رضایت خانواده او به پزشکی قانونی و منزل پدری وی در لواسان منتقل و سپس برای دفن شبانه به گورستان بهشت فاطمیه لواسان انتقال یافت.

در حالیکه اعضای خانواده هاله سحابی معتقدند برخورد فیزیکی ماموران امنیتی عامل مرگ خانم سحابی بوده، دستگاه‌های امنیتی در ایران اصرار دارند که مرگ او به شکل طبیعی رخ داده است.

هدی رضا زاده صابر در اعتراض به مرگ هاله سحابی در زندان اوین اعتصاب غذا کرد.

آقای صابر پس از ده روز اعتصاب غذای تر، دچار عارضه قلبی شد و در بیمارستان مدرس تهران درگذشت.

سایت‌های خبری نزدیک به جنبش سبز به نقل از منابع پزشکی بیمارستان مدرس، محل انتقال آقای صابر، سهل‌انگاری مقام‌های زندان در انتقال به موقع این فعال سیاسی به بیمارستان را علت عدم موفقیت تلاش‌ها برای نجات جان وی ذکر می‌کنند.

همچنین گفته می‌شود که پس از درگذشت آقای صابر، مقام‌های قضایی و امنیتی اجازه تحویل جنازه وی به خانواده‌اش را نداده‌اند و تا کنون از برنامه‌ریزی برای مراسم تشییع و تدفین وی ممانعت کرده‌اند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.