«دهه شصت، دهه حیات با برکت امام بزرگوار»؛ موضع‌گیری علی خامنه‌ای در خصوص کشتارهای دهه شصت

علی خامنه‌ای روز جاری به «تهاجم» منتقدین به وقایع دهه شصت واکنش نشان داد و این دهه را «دهه حیات با برکت امام بزرگوار» خواند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی که در سالروز درگذشت آیت‌الله خمینی در آرامگاه او صحبت می‌کرد، درباره دهه شصت گفت: «نکته ای را عرض کنم در دهه ۶۰، دهه اول پیروزی انقلاب و حیات با برکت امام، دهه ۶۰ دهه مظلوم است، دهه تعیین کننده در سرنوشت ایرانی و حساس و ناشناخته است و اخیراً توسط برخی از صاحبان بلندگوها مورد تهاجم قرار می‌دهند.»

او در ادامه ضمن تکرار اصول تاریخ‌نویسی حکومتی درباره دهه ۶۰ گفت: «توصیه می‌کنم به همه کسانی که اهل فکر و تأمل هستند جای شهید و جلاد عوض نشود. ملت ایران در دهه ۶۰ مظلوم واقع شد.»

او دهه شصت را «دهه حیات با برکت امام بزرگوار» خوانده و همچنین آنان یادآوری کرده که مسئولیت دهه شصت و اتفاقات آن نه با او که با آیت‌الله خمینی است.

در تابستان ۱۳۶۷ با فتوای روح الله خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی، هزاران زندانی سیاسی در سراسر ایران به طور مخفیانه و گروهی اعدام شدند.

در برخی از شهرها از جمله اهواز، پیکرهای به جا مانده از اعدام‌ها را در گورهای جمعی دفن کرده‌اند. بیش‌تر این زندانیان در دادگاه‌های انقلاب به حبس محکوم شده بودند و در حال گذراندن دوران محکومیت خود بودند. بسیاری از این زندانیان از اعضای بازداشت شده مجاهدین خلق بودند که حبس آن‌ها پیش از تابستان ۶۷ به پایان رسیده‌بود. اما با شروع عملیات مرصاد، بسیاری از این زندانیان اعدام شدند.

موضوع اعدام چند هزار زندانی سیاسی در تابستان سال ۱۳۶۷ در شرایطی که در حال تحمل حکم محکومیت خود بودند، از سال گذشته به دنبال انتشار نوار صوتی جلسه آیت الله منتظری با چهار عضو هیئتی که به هیئت مرگ معروف شده و علی رغم عدم تمایل مسئولان فعلی و سابق در جمهوری اسلامی به یکی از مباحث مطرح در جامعه و سرانجام رقابت های سیاسی بدل گشته است.

 

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.