تعطیلی کامل کارخانه روغن‌نباتی قو در پی صدور مجوز تغییر کاربری زمین کارخانه

پس از صدور مجوز تغییر کاربری زمین کارخانه روغن نباتی قو توسط شهرداری و اقدام اعضای هیات مدیره این کارخانه جهت فروش دارایی‌های شرکت، تکلیف این کارخانه معلوم شد و این کارخانه پس از پنجاه سال فعالیت، برای همیشه تعطیل خواهد شد و بیش از ۲۰۰ کارگر این کارخانه که ۵ ماه است دستمزد خود را دریافت نکرده‌اند نیز بیکار خواهتد شد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، شورای اسلامی کارخانه روغن نباتی قو با ارسال نامه‌ای به رئیس‌جمهور خواستار رسیدگی به تعطیلی این کارخانه، بیکاری بیش از ۲۰۰ کارگر و واگذاری بی‌ضابطه آن به بخش خصوصی شده است.

شورای اسلامی روغن نباتی قو در نامه‌ای که متن آن در خبرگزاری کار ایران (ایلنا) منتشر شده،  نوشته است که در پی واگذاری شرکت به بخش خصوصی، خریدار ظرفیت اسمی تولید را به مرور کاهش داده و هیأت مدیره تصمیم گرفته است کاربری شرکت را از تولیدی به تجاری تغییر دهد.

درباره برنامه‌ای که هیأت مدیره برای آینده این کارخانه تدوین کرده نوشته است:

«هیأت مدیره شرکت هیچ قصدی جهت تولید و بازگشایی کارخانه ندارد و به دنبال فروش دارائی‌های شرکت است و مجوز تغییر کاربری زمین کارخانه را هم از شهرداری گرفته.»

شورای اسلامی کارخانه روغن نباتی قو می‌گوید ارزش دارایی‌های کارخانه ۷۰۰ میلیارد تومان است، با این حال ۵۴ درصد از سهام این کارخانه تنها به قیمت ۳۴ میلیارد تومان به بخش خصوصی واگذار شده.

شورای اسلامی کارخانه روغن نباتی قو از حسن روحانی خواستار پیگیری این نحوه واگذاری به «افراد خاص» شده است.

شورای اسلامی کارخانه روغن نباتی قو همچنین از حسن روحانی خواسته ترتیبی دهد که کارگران این کارخانه مشمول بازنشستگی پیش از موعد شوند.

طی ماه‌های اخیر، کارگران کارخانه روغن نباتی قو بارها در اعتراض به عدم پرداختن دستمزدها و بسته شدن کارخانه اعتصاب و اعتراض کردند. اما دولت و شوراهای اسلامی کار، به ویژه در جریان دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران، بسته شدن کارخانه را تکذیب کردند و آن را شایعه‌پراکنی برای تأثیرگذاری بر انتخابات خواندند.

 کارخانه روغن نباتی قو از بهمن ۹۵ عملاً تعطیل بود و کارگران کارخانه‌ها در اعتراض به تعطیلی این واحد تولیدی مقابل وزارت کار اجتماع کرده بودند. با این‌حال علی خدایی، عضو هیأت مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار تعطیلی کارخانه را تکذیب کرده بود. او مدعی شده بود که کارخانه روغن نباتی قو برای بازسازی و نوسازی موقتاً تعطیل است و اطمینان داده بود که کارگران به سر کارشان بازمی‌گردند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.