گزارش تکمیلی از بازداشت فعالان مدنی در اهواز در روز جشن عید فطر

صبح روز عید فطر دوشنبه پنجم تیرماه ماموران نیروی انتظامی برخی از خیابان‌های شهر اهواز را که قرار بوده راهپیمایی در دفاع از زندانیان سیاسی و اعدام شدگان برگزار شود را محاطره کرده‌اند تا از ادغام جمعیت از محله‌های مختلف اهواز و گسترده شدن راهپیمایی جلوگیری شود. همچنین در غروب چهارم تیرماه بسیاری از فعالان و شاعران عرب در جشن عید فطر در ملاشیه اهواز دستگیر شده‌اند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، از سال ۱۳۸۴ هر سال در شب و روز عید فطر بسیاری از فعالین اهل اهواز در راهپیمایی مسالمت‌‌آمیز به اعدام و زندانی شدن فعالان سیاسی و مدنی عرب اعتراض می‌کنند. شرکت کنندگان در این راهپیمایی به در منازل خانواده‌های اعدام شدگان و زندانیان سیاسی رفته و شعارهایی در دفاع از آن‌ها و خانواده هایشان می‌دهند.

کریم دحیمی، فعال حقوق بشر، در توضیح تهدیدهای پیش از عید فطر به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت: «در ابتدا هفته گذشته بسیاری از فعالان عرب و خانواده‌های زندانیان سیاسی و اعدام شده به کلانتری منطقه ۱۷، ستاد خبری اهواز و پادادشهر احضار شدند و از آن‌ها تعهد گرفته شد تا در خانه هایشان بمانند و در راهپیمایی روز عید فطر شرکت نکنند و مردم را هم برای شرکت ترغیب نکنند. آن‌ها هم تحت فشار تعهد را داده‌اند.»

کریم دحیمی ادامه داد: «اما غروب چهارم تیرماه بسیاری از افرادی که در حیاط منزلی در ملاشیه اهواز برای جشن عید فطر دور هم جمع شده بودند با حمله نیروی انتظامی دستگیر شدند. آن‌ها در این مراسم شعارهای در دفاع از زندانیان و اعدام شده ها داده بودند و این باعث عصبانیت ماموران شده بود به خصوص که برخی از شرکت کنندگان کسانی بودند که قبلا تعهد داده بودند که در خانه‌هایشان می‌مانند و فعالیتی نخواهند داشت.»

هویت احضار شدگان به ستاد خبری اهواز به شرح زیر است:

یعقوب بنى تمیم ۵۰ ساله، شاکر بنى تمیم ۳۷ ساله، توفیق بنى تمیم ۳۵ ساله، جاسم بترانى و فرزاندانش به نام های محمد بترانى ۲۸ ساله، عمار (ریاض) بترانى ۲۰ ساله و باسم بترانى ۲۶ ساله، رحیم سوارى ۴۳ ساله، مرتضى سوارى ۱۸ ساله، احمد سوارى، محمود سوارى، سعید حیدرى ، مصطفى سیلاوى، سید کامل فاضلى، عباس سوارى، عدنان سوارى، فیصل سوارى، جلیل بدوى، سامى چلداوى، توفیق جادرى، مهدى سوارى، چاسب حیدرى، جلیل سوارى، احمد طرفى، طارق ساعدى، نجم باوى، سامح زائرى، عبدالرحمن سوارى، مسعد حیدرى، ناطق سوارى، موسى شریفى.

به گفته کریم دحیمی صبح روز عید فطر در ادامه جلوگیری از راهپیمایی در دفاع از زندانیان سیاسی و اعدام شده عرب «صدها ماموران نیروی انتظامی و نیروهای امنیتی در خیابان‌های کوته عبدالله، ملاشیه و کوی علوی که اماکن بحران نامیده می‌شوند مستقر شده‌اند و به این شکل از گسترده شدن تجمع و ادغام آدم‌ها از محله‌های مختلف جلوگیری کرده‌اند. تظاهرات در واقع با فشار ماموران فقط در هر محله برگزار شده است.»

 

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.