سامان نسیم؛ صدور دستور اعزام به پزشکی قانونی از سوی دادگاه برای بررسی تعیین وضعیت رشد عقلی

شعبه ۱۲ دادگاه جرائم ارومیه دستور انتقال مجدد سامان نسیم به پزشکی قانونی ارومیه را جهت بررسی تعیین وضعیت رشد عقلی و بلوغ در زمان بازداشت صادر کرده است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، روز پنج شنبه ۸ تیرماه اجرای احکام زندان مرکزی ارومیه با احضار سامان نسیم، ابلاغیه‌ای به وی تحویل داده که بر اساس آن یک هیئت ۵ نفره از سوی پزشکی قانونی ارومیه باید ظرف دو هفته آینده “وضعیت رشد عقلی و سن بلوغ” این زندانی سیاسی را در زمان بازداشت بررسی و نتیجه را به دادگاه ابلاغ نماید.

یک منبع آگاه به شبکه حقوق بشر کُردستان گفت: «طی یک سال گذشته این زندانی سیاسی چندین بار به پزشکی قانونی ارومیه منتقل و از سوی یک هیئت ۳ نفره مورد معاینه قرار گرفته بود اما به دلیل ابهامات زیاد در نظر نهایی هیئت، اینبار قاضی عرب باغی، رئیس شعبه ۱۲ دادگاه جزایی پرونده را به هیئت ۵ نفره ارجاع داده است.»

این منبع در ادامه افزود: « آخرین جلسه دادگاه این زندانی سیاسی در ۱۲ خردادماه با حضور هیئت سه نفره پزشکی قانونی در شعبه ۱۲ دادگاه جزایی برگزار شده بود و بعد از قانع شدن قاضی پرونده در خصوص نظر نهایی این هیئت، بار دیگر پرونده به پزشکی قانونی ارجاع داده شده است. »

لازم به توضیح است، در یکی از جلسات دادگاه سامان نسیم در اسفندماه ۹۵، علی‌رغم وجود مدارک قانونی دال بر اینکه سامان نسیم در زمان بازداشت زیر ۱۸ سال سن داشته، مجدداً دو پزشک این کمیسیون نظر «سلامتی عقلی و بلوغ» وی در زمان بازداشت را تأکید کرده اند.

شایان ذکر است سامان نسیم طی چند ماه گذشته بارها از سوی مسئولین جهت اخذ اعتراف تلویزیونی مورد فشار قرار گرفته است.

تارنگار حقوق بشر در ایران در تاریخ ۱۸ اسفندماه ۱۳۹۴ گزارش کرد؛ روز دوشنبه ۱۷ اسفندماه ۱۳۹۴، مأمورانی که خود را از کارمندان بخش حقوق کودک ستاد حقوق بشر معرفی کرده بودند خواستار انجام مصاحبه ویدیویی از سامان نسیم شده و او را مورد تحدید و فشار قراردادند اما این زندانی سیاسی از انجام این کار امتناع کرد.

این مأموران به سامان نسیم اعلام داشته بودند که این اقدامات به دستور معاون بین‌الملل قوه قضاییه ایران، محمدجواد لاریجانی و دادستان ارومیه انجام می‌گیرد.

سامان نسیم، متولد سال ۷۲، در ۲۷ تیرماه سال ۹۰ توسط نیروهای سپاه پاسداران در مرز سردشت، به اتهام عضویت در حزب حیات آزاد کردستان (پژاک) بازداشت شد. دادگاه انقلاب مهاباد، او را به اتهام عضویت در گروه پژاک و فعالیت مسلحانه علیه سپاه پاسداران، «محارب» شناخت و به اعدام محکوم کرد.

روز چهارشنبه، ۲۹ بهمن‌ماه سال ۹۳، سامان نسیم و یونس آقایان به همراه چهار زندانی سیاسی دیگر محکوم به اعدام، به زندان مرکزی ارومیه منتقل شدند و از آنجا سامان نسیم و یونس آقایان به زندان زنجان اعزام شدند.

پس از پنج ماه بی‌خبری، سامان نسیم با خانواده‌اش تماس گرفت و گفت که حکم اعدامش فعلاً نقض شده و در زندان زنجان است. سپس، در ۲۸ شهریورماه این زندانی سیاسی از زندان مرکزی زنجان مجدداً به زندان مرکزی ارومیه منتقل شد.

از آن‌روکه سامان نسیم در هنگام بازداشت ۱۷ سال سن داشته و طبق قوانین بین‌المللی مشمول کنوانسیون حقوق کودک می‌شد، سازمان‌ها و گروه‌های مختلف حقوق بشری نسبت به اجرای حکم اعدام وی واکنش‌های زیادی نشان داده بودند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.