حقوق کارگران ذوب‌آهن بعد از سه سال هنوز پرداخت نشده است

مشکلات کارگران بیکار شده کارخانه ذوب‌آهن اردبیل سومین سال خود را پشت سر می گذارد و با این وجود هنوز معوقات حقوق این افراد برخلاف اظهارات مسئولان استان پرداخت نشده است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل ازمهر، در وضعیتی که در ساختمان استانداری اردبیل نشست توسعه اشتغال و کسب‌وکار در بستر دولت الکترونیک برگزار می‌شد، کارگران ذوب‌آهن اردبیل برای چندمین بار به ساختمان استانداری مراجعه کردند.

در بنرهایی که به دست کارگران بود گله‌مندی از ظلم رفته به آن ها، معوقات حقوق و وعده‌های توخالی مسئولان نوشته شده بود.

تاکنون کارگران ذوب‌آهن اردبیل بارها با مراجعه به اداره کار، استانداری اردبیل، دیدار با نماینده ولی‌فقیه در استان، دیدار با نمایندگان استان و جلسات متعدد حل مشکلات کارگری خواستار پرداخت معوقات خود شده‌اند.

نتیجه تمامی جلسات بررسی مشکلات این واحد تولیدی که همواره در غیبت اصحاب رسانه بوده، هنوز گرهی از کار این کارخانه نگشوده است.

اعتراضات ادامه دار که از سر شرمندگی کارگران بیکار شده از خانواده‌های خود در طول سه سال گذشته تکرار شده در وضعیتی است که گفته می‌شود ذوب‌آهن کارخانه فعالی است.

در آخرین بررسی علنی وضعیت این واحد تولیدی در شورای گفتگوی بخش خصوصی و دولت، استاندار اردبیل در جمع اصحاب رسانه تصریح کرد: ذوب‌آهن اردبیل ۲۳۰ نفر پرسنل برای دو بخش نورد و ذوب دارد که بخش ذوب هر چند از ابتدا راه‌اندازی نشده اما برای آن کارگر جذب کرده‌اند.

وی افزود: سال گذشته به مالک عنوان شد که وقتی قادر به اداره این مجموعه نیست، واحد تولیدی اجاره داده شود که در نهایت مستأجر گیلانی مشغول به کار شد و سال ۹۵ فعالیت مطلوبی نیز داشته است.

استاندار اردبیل با بیان اینکه به دلیل مازاد نیرو، سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان کسری از سوی مستأجر عنوان شد و از مالک درخواست پرداخت آن را دارد، ادامه داد: در ابتدا مالک حاضر به پرداخت این مبلغ نشده است.

خدابخش تصریح کرد: «در حال حاضر مستأجر ۸۰ نفر را تعدیل نیرو کرده و معتقد است این تعداد مازاد هستند و معترضین نیز از بین این گروه هستند که برای دریافت بیمه بیکاری و حق‌وحقوق خود اعتراض دارند.»

وی افزود: «چکی دریافت شده که قرار است حق‌وحقوق کارگران خرد، خرد پرداخت شود.»

در عین حال دادستان عمومی و انقلاب اردبیل در خصوص وضعیت پرونده ذوب‌آهن اردبیل گفت: ۸۳ کارگر برای سه میلیارد تومان مطالبات خود معترض هستند و عمده این مطالبات حقوق معوق است.

ناصر عتباتی تأکید کرد: «این در حالی است که به مدت ۱۸ ماه کارگران در محل کار حضور نداشته‌اند اما اداره کار و تأمین اجتماعی این افراد را در لیست کارگر آورده است.»

وی با انتقاد از عملکرد دستگاه‌های متولی تنظیم‌کننده رابطه کارگر و کارفرما متذکر شد: «برخی ادارات برای اینکه زیر سؤال نروند و آمار لیست کارگر اخراجی افزایش نیابد چنین اقدامی را مرتکب شده‌اند.»

دادستان عمومی و انقلاب اردبیل افزود: نظارت لازم از زمان شروع به کار کارخانه نبوده و هر چند مستأجر گیلانی چابک سازی کرده است اما تنها تزریق پنج میلیارد تومان به این واحد تولیدی می‌توانست آن را سرپا کرده و مانع از بروز این مشکلات شود.

وی با ابراز گله‌مندی از اینکه برخی ادارات حتی برای بیمه بیکاری کارگران معترض نیز اقدامی مرتکب نشده‌اند، اضافه کرد: لازم است نهادهای متولی نگاه ویژه‌ای به وضعیت این واحد تولیدی داشته باشند.

مشکلات ادامه دار واحد تولیدی ذوب‌آهن اردبیل موجب شده نمایندگان استان نیز قول پیگیری رفع مشکلات را مطرح کنند.

بطوریکه صدیف بدری یکی از نمایندگان خواستار رفع این مشکلات شده و بارها تأکید کرده است که مشکلات ذوب‌آهنی‌ها رفع نشده است.

اعتراضات سریالی کارگران ذوب‌آهن در وضعیتی است که در استان جلسات متعددی برای رفع مشکلات واحدهای تولیدی برگزار می‌شود.

جلساتی که مدعی تثبیت شغل در واحدهای رو به تعطیل است. اما وضعیت کارگران بیکار شده ذوب‌آهن همچنان مبهم و پادرهواست و به نظر می‌رسد کسی متولی آسیب‌های وارده به خانواده تحت پوشش این گروه نیست.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.