۱۲۰ هزار نفر در سیستان و بلوچستان به دلیل نداشتن مدارک هویتی از تحصیل محروم هستند

رئیس مجمع نمایندگان استان سیستان‌و‌بلوچستان در مجلس، معتقد است علیرغم اعلام آمارهای دولتی، تعداد بازماندگان از تحصیل در این استان حدود ۱۱۰ تا ۱۲۰ هزار نفر است نه ۲۵ تا ۳۰هزار نفر.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از خانه ملت، محمد نعیم امینی‌فرد گفت: در استان سیستان و بلوچستان مسئله افراد لازم‌التحصیل فاقد مدارک هویتی به معضلی تبدیل شده است چراکه تعداد قابل توجهی از واجب التعلیم‌های بدون اسناد هویتی وجود دارند اما به دلایل مختلف تعداد افرادی که موفق به کسب اوراق هویتی نشده‌اند، بسیار است.

نماینده مردم ایرانشهر، سرباز، دلگان و فنوج در مجلس شورای اسلامی افزود: تعدادی از این بازماندگان نیز محصول ازدواج‌ ایرانیان با اتباع بیگانه در اوایل انقلاب است البته تعداد آن‌ها قابل توجه نیست.

وی ادامه داد: تعدادی افراد نیز به دلیل عدم دسترسی به خدمات دولتی و استقرار در مناطق دوردست و کوهستان‌ها و بعضاً بیابان‌ها که هرگز در آن نقاط ارائه خدمات دولتی انجام نمی‌شده، بدون شناسنامه مانده‌اند.

امینی فرد بیان کرد: آخرین آمار ما در این خصوص با آمار ارگان‌های رسمی متفاوت است. آمارهای دولتی حدود ۲۵ تا ۳۰هزار نفر بازمانده از تحصیل را برآورد می‌کنند اما آمار ما عددی در حدود ۱۱۰ تا ۱۲۰ هزار نفر را در استان ارزیابی می‌کنند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی دلایل مختلف بازماندن واجب‌التحصیلان از تحصیل را برشمرد و توضیح داد: نداشتن اوراق هویتی، نبود عدالت آموزشی، مسائل فرهنگی، عدم دسترسی آسان و فاصله ۲۰ تا ۳۰ کیلومتری از مدارس و… از جمله دلایل این بازماندگی محسوب می‌شوند چراکه برخی پس از خواندن ۳ تا ۴ کلاس از تحصیل منصرف می‌شوند.

امینی‌فرد با اشاره به فوت ۴ دانش‌آموز در منطقه یاشار ایرانشهر به دلیل تردد با وسیله نقلیه غیراستاندارد طی چند ماه اخیر، گفت: این اتفاق‌های ناخوشایند تاثیرات منفی بر مردم منطقه برای انگیزه تحصیل می‌گذارد.

وی مشکلات فرهنگی و شکاف‌های عمیق عدالت آموزشی میان شمال و جنوب استان سیستان و بلوچستان را به دلایل اصلی بازماندگان تحصیل مردم این منطقه افزود و توضیح داد: این در حالی است که بسیاری از بازماندگان مذکور در جنوب استان مشکلی از لحاظ اوراق هویتی ندارند اما عموم بازماندگان از تحصیل که اوراق هویتی ندارند، در زاهدان، خاش و زابل ساکن هستند.

رئیس مجمع نمایندگان استان سیستان‌و‌بلوچستان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حدود ۷۰ درصد بازماندگان از تحصیل اوراق هویتی دارند و بیشتر در شهرهای ایرانشهر، چابهار، کنارک و نیکشهر و سراوان ساکن هستند، گفت: مشکلات اوراق هویتی و مسائل دیگر از جمله دلایل بازماندن از تحصیل ۳۰درصد مابقی محسوب می‌شود.

وی در مورد صدور کارت حمایت تحصیلی برای افراد لازم التحصیل فاقد مدارک هویتی توضیح داد: اگر این کار انجام شود قدم بسیار بزرگی است و حداقل ۲۰ تا ۴۰ هزار بازمانده از تحصیل به راحتی می‌توانند ادامه تحصیل بدهند؛ این درحالی است که لازم‌التحصیلان بسیاری در استان سال‌های پیش هرگز امکان ادامه تحصیل نداشتند اما از حدود دو سال پیش با پیگیری‌های انجام شده توانستند تا مقطع دبیرستان اول ادامه تحصیل دهند اما تحصیل در مقاطع بعدی همچنان برای آن‌ها مقدور نبود.

امینی فرد با تاکید براینکه در حال حاضر ده‌ها نفر هستند که از دبیرستان فارغ‌التحصیل شدند و امکان حضور در کنکور را ندارند، ایجاد عدالت آموزشی در استان سیستان و بلوچستان را ضروری دانست و خواستار تمرکز بر این موضوع شد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از تورم نیروی انسانی در شمال استان ومشخصاً زاهدان و کمبود شدید نیروی انسانی کارآزموده در جنوب استان خبر داد و افزود: اکثر معلمانی که در مناطق مختلفی از استان و در روستاها ارائه خدمات می‌کنند یا خرید خدمتی هستند که انگیزه بسیار بالایی ندارند یا سرباز معلم هستند و با سیاست‌هایی که فعلا در استان اجرا می‌شود این شکاف هر روز گسترده‌تر می‌شود و باعث ایجاد معضلات اجتماعی و حتی به ضرس قاطع می‌توان گفت باعث مشکلات امنیتی خواهد شد.

وی با بیان اینکه عدم برخورداری افراد از حداقل تحصیلات و فرهنگ، آنها را مستعد پذیرش آسیب‌های اجتماعی و آسیب‌هایی که نمود امنیتی پیدا می‌کند، خواهد کرد، تصریح کرد: راهکار مشخص ما این است که بر اساس آمایش سرزمینی کمبودهای فیزیکی و نیروی انسانی مرکز استان حل شود اما زمانی که دولت اراده قوی برای استقرار اداره کل اموزش و پرورش در جنوب استان با محوریت ایرانشهر نداشته باشد، مشکل برطرف نخواهد شد.

رئیس مجمع نمایندگان استان سیستان‌و‌بلوچستان ارائه کارت حمایت تحصیلی برای افراد لازم التحصیل فاقد مدارک هویتی را اقدام مناسبی دانست و گفت: با شکاف شدید آموزشی که در حال حاضر در شمال و جنوب استان وجود دارد عاقلانه‌ترین راه حل و پایدارترین راه‌حلی که تصور می‌کنیم همین راه است.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.